Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond: 'Dropshippers maken er een puinhoop van'

2024-08-27
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

Dropshippers houden zich vaak niet aan de wettelijke regels voor online verkoop. En consumenten zijn ontevreden over de verkopers vanwege lange levertijden, tegenvallende kwaliteit, hoge retourkosten en slechte bereikbaarheid.

Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad, zij sturen de bestellingen van klanten door naar (vaak Chinese) fabrieken of groothandels, die de producten direct aan de klanten leveren.

Missende gegevens

De onderzoekers van de Consumentenbond bekeken hiervoor 100 websites van dropshippers. Daarvan bleek het overgrote deel niet aan de wettelijke regels te voldoen. Denk hierbij aan de afwezigheid van een telefoonnummer (66), een retouradres (65) of een (bestaand) KvK-nummer (66). Daarnaast vervalsen veel dropshippers hun reviewscores.

Hoge retourkosten

Ook wat betreft het retourneren van producten blijkt er veel mis te zijn volgens de Consumentenbond. Zo zeggen 82 winkels niks over de hoogte ervan, de meeste dropshippers vermelden alleen op hun site dat retourkosten voor rekening van de consument zijn. Om een product terug te kunnen sturen, moeten klanten vaak eerst de winkel mailen voor een retouradres. Waarbij het meestal om een Chinees adres gaat, waardoor de retourkosten erg hoog zijn.

Spijt van aankoop

De Consumentenbond vroeg ook ruim 2500 panelleden naar hun ervaringen met dropshippers. Van de ondervraagden die ooit iets bij een dropshipper besteld had, had 88 procent daar achteraf spijt van. Vanwege de lange levertijden (81 procent), buitenlandse retouradressen (73 procent), hoge retourkosten (64 procent), slechte productkwaliteit (59 procent), slechte klantenservice (58 procent) en het te laat (32 procent) of slechts een deel (45 procent) terugbetalen.