Online levensmiddelenaanbieders zoals Crisp, Jumbo en Picnic kampen opnieuw met financiële tegenvallers. Het betreft niet slechts groeipijnen; deze bedrijven worden geconfronteerd met de uitdagingen van stijgende cao-lonen en toenemende kosten voor lichte elektrische voertuigen in het last mile-proces. Hoe kunnen ze een pad bewandelen dat leidt naar een duurzaam en winstgevend bedrijfsmodel?
De consument heeft de thuisbezorging van levensmiddelen omarmd met een marktaandeel van 6 tot 8 procent en 5 miljard euro omzet in Nederland, volgens FSIN. Dat is nog naast de groeiende thuisbezorgmarkt van maaltijden van ongeveer 3,5 miljard euro.
Het beheersen van kosten in distributiecentra, transport en inkoop is cruciaal. De magazijnen van online supermarktketens hebben al meer personeel dan die van stenen winkels. Er zijn meer chauffeurs op de weg voor online bezorging dan voor winkelbezorging. Verdere robotisering en de inzet van e-commerce ready verpakkingen om handlingkosten te verlagen, zijn onvermijdelijk. Personeelskosten vormen de grootste kostenpost. Moderne robots kunnen de productiviteit aanzienlijk verhogen.
Gratis bezorging bestaat niet? De last mile kost de aanbieders 10 tot 15 euro per levering. Kan dat goedkoper? Meer consumenten in hetzelfde marktgebied bieden kansen voor efficiëntere bezorging; meer zendingen met minder voertuigen. Is het aanbieden van zestig verschillende bezorgmomenten per week levensvatbaar? De aanbieders moeten kijken naar transportoplossingen die passen bij de kenmerken van de buurt, met kleine en grote bezorgvoertuigen, afhaalpunten en een slimme milk run-planning. Hoe verleid je de klant om op een slim moment (met lagere bezorgkosten) te laten bezorgen? Het Buurtroute-plan van Albert Heijn koppelt bezorgmomenten van buurtbewoners.
Traditionele retailers hebben een concurrentievoordeel met Europese inkoopcontracten. Als online retailer kun je ook met Europese partners samenwerken die toegang geven tot private label-producenten. Andere succesfactoren zijn het minimaliseren van ketenvoorraden, naadloze ketenplanning en het aanpakken van verspilling.
Eigenlijk zijn de bestellingen, en de marges, te klein voor een winstgevend verdienmodel. Volgens Deloitte besteden online consumenten bij Albert Heijn 95 euro per bezorging.
Picnic zit daar met 55 euro ruim onder. Hoe kun je dat winkelmandje voller maken? En welke kansen biedt het leveren aan zakelijke klanten? Winstgevend levensmiddelen bezorgen gaat om een optimale balans in serviceniveau, bezorgkosten, assortiment en personalisatie. Eerder in Twinkle pleitte ik voor de inzet van artificial intelligence en machine learning hierbij.
Ik ben benieuwd welke stappen de bezorgers van online bestelde levensmiddelen gaan zetten om winstgevend te worden. Wordt het get big, or get out, of zal de sector gezamenlijk intelligente oplossingen omarmen?
Het is waar: de bestellingen - en de marges sowieso - zijn te klein voor een winstgevend verdienmodel. Dat komt mede door de kosten-intensieve fulfilment, dus het proces van warehousing tot voordeur.
Het winkelmandje voller maken zal dus niet helpen: de kosten nemen dan immers ook weer toe.
Er is maar 1 manier: alleen artikelen met hoge toegevoegde (belevings-) waarde bezorgen, dus met veel marge. De rest gewoon via de stenen super. Multichannel, zoals het ooit bedoeld was.
Je reactie op Mart: