MediaMarkt lanceert op 5 maart zijn Nederlandse online marktplaats. Later dit jaar volgt de marketplace in België. Tijdens zijn keynote op de Webwinkel Vakdagen deelt ceo Remko Rijnders meer details over het platform.
‘Tien tot vijftien jaar geleden was het ondenkbaar dat we anderen zouden laten verkopen op ons platform’, vertelt Rijnders. Hij memoreert het moment dat geopperd werd dat MediaMarkt een webshop zou openen, jaren geleden. ‘Dat stond live, en we zagen al snel dat het ten koste ging van de profitability. Dus besloten we direct om daarmee te stoppen. Dat is een enorme kans geweest die we hebben laten lopen.’ Gevolg is dat het bedrijf jaren bezig geweest is om die achterstand weer in te halen. ‘Met marketplaces zien we een ontwikkeling die we wél willen benutten.’
Volgens Rijnders is er een duidelijke verschuiving te zien in de markt. ‘We zien dat online omzet in Europa, maar zeker ook in Nederland, verschuift naar marketplaces. Dat aandeel loopt de komende jaren op tot zo’n 50%.’
Longtail
De marketplace past volgens de ceo perfect in de strategie van MediaMarkt om niet zozeer omnichannel te werken, als wel om een ecosysteem te bouwen. Daarin is niet alleen ruimte voor productverkoop, maar ook voor aanvullende services, zoals reparatie, voor retail media en ‘space-as-a-service’. ‘We krijgen veel de vraag over de oppervlakte van onze winkels, zijn al die vierkante meters wel rendebel? Wij geloven erin. Niet per se om veel producten aan te bieden, de longtail ligt online. Maar de ruimte willen we inzetten om concepten uit te werken met leveranciers.’ Als voorbeeld noemt Rijnders de aankomende AI-producten. ‘We willen leveranciers de ruimte bieden in onze winkels om hun product echt goed te kunnen uitleggen, want dat is online vaak lastiger.’
Bij aanvang van de marktplaats moeten er zo’n 1000 verkooppartners op zijn aangesloten. Daarbij geldt wel: eigen assortiment komt eerst. ‘We zien vooral kansen in een aanvullend aanbod op ons eigen assortiment, in de categorieën accessoires, gaming en health. Als je een product zoek dat wij zelf aanbieden, dan is de marketplace niet zichtbaar.
In Duitsland, Oostenrijk en Spanje is de MediaMarkt marktplaats al langer live. Daar ziet Rijnders veelbelovende resultaten. Zo bestaat het assortiment in die landen uit meer dan 1,5 miljoen SKU’s, is 99,9% van het aanbod ook daadwerkelijk beschikbaar, en lukt het om bezorging binnen 9 uur te houden. Volgens Rijnders bleek het model daar binnen een jaar profitabel. Gevraagd naar omzetcijfers wil hij alleen kwijt dat het gaat het om een handel van ‘honderden miljoenen’.
Er is op dit moment 1 keer gereageerd op:
MediaMarkt Marktplaats: ‘Deze ontwikkeling willen we wél benutten’