De maatregelen die PostNL in 2023 genomen heeft om de kosten te verminderen en de kaspositie te verbeteren, waren onvoldoende om de sterke kostendruk op te vangen. Zowel in de post- als in de pakketbezorging zal wat moeten veranderen, geeft PostNL aan in een bericht.
Het bedrijf verwacht dat de externe omgeving ook in 2024 lastig zal zijn en blijft daarom alle noodzakelijke acties bij zowel Mail in Nederland als bij Pakketten nemen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. De producten en diensten zullen verder vereenvoudigd en gerationaliseerd worden. Zo zullen onder andere de opties 'bezorgd op dezelfde-dag' en zondagbezorging opnieuw bekeken worden, volgens PostNL om meer balans tussen de wensen van de klanten en de financiële haalbaarheid te krijgen. De pakketbezorger stuurt op een resultaat dat structureel boven de kapitaalkosten ligt, meldt Herna Verhagen, ceo van PostNL. ‘We gaan door met de invoering van gerichte prijsmaatregelen en leggen onder andere de nadruk op specifieke klantsegmenten. We rationaliseren onze producten en diensten en stimuleren het gebruik van opties om buitenshuis te bezorgen. Om de efficiëntie in onze netwerken verder te verhogen, optimaliseren we onze haal- en transportservices.’
Ook opvallend is dat PostNL zijn bezorgtijd voor post gaat aanpassen. Volgens de postwet is het bedrijf verplicht post binnen 24 uur te bezorgen binnen Nederland. Volgens Verhagen is de tijd rijp om de postbezorging aan te passen: ‘We zijn van plan ons servicekader te wijzigen. Post zal binnen twee dagen bezorgd worden, en op termijn binnen drie dagen. De prioriteitsservice zal blijven, tegen een hoger tarief. Zoals we zien in veel andere Europese landen. Een wijziging in postregelgeving is noodzakelijk om ons netwerk verder te kunnen aanpassen zodat de postdienstverlening ook financieel gezond blijft.’ PostNL geeft aan hierover in gesprek te gaan met de overheid.
Sinds wanneer levert PostNL een brief de volgende dag? Dat gebeurt nooit bij ze. Altijd minimaal 2 werkdagen. Ze willen alleen de boete van de overheid niet meer. Daar gaat het gewoon over.
Je reactie op Patman:
Op naar DHL die ook nog eens 2 euro (!) goedkoper is per pakket, als PostNL! En tegen hogere prijzen prioriteit handhaven? Ze zijn al de duurste!!! Ik ben weg!
Je reactie op Atelier Hobbekol:
" stimuleren het gebruik van opties om buitenshuis te bezorgen. ", ga dan eens om de koffie bij Bol.. Alle verkopers die gebruik maken van het platform en zelf een contract hebben met PostNL kunnen helemaal geen gebruik maken van afhaallocaties! Een gemiste kans, voor zowel verkoper, vervoerder als klant...
Je reactie op Unknown: