Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in ... Laos

2024-02-22
1000562
  • [opinie]
  • 2:34

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Laos als e-commerce underdog.

Een interessant onderzoek werd begin december gepubliceerd op Twinkle: over de nieuwe Asia Marketplace Explorer, een onderzoek van het Centre for Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Het onderzoek betrof Aziatische e-commercemarkten. Het zwaartepunt lag daarbij niet op enorme landen als China of India, maar op de wat ondergesneeuwde, vaak kleinere markten. Elf landen worden in kaart gebracht. Wij vonden het een goed idee om de laagst scorende van deze elf in deze rubriek op te nemen: Laos.

Wetgeving

De top-11 waar naar wordt verwezen is gerangschikt op marktplaats traffic. Toegegeven, het verschil tussen nummer 1 (Zuid-Korea) en 11 (Laos) is met 7.902.885.718 tegenover 4.785.528 niet mals. En wat dat betreft heeft Laos geluk dat het in de lijst wordt opgenomen. Als je verder naar de markt kijkt, wordt dat steeds meer duidelijk. Wist je bijvoorbeeld dat in Laos – hoewel internet daar al breed beschikbaar is – pas in 2012 een wet is aangenomen waardoor de definities, rechten en plichten van online transacties op papier staan? En dat gaat dus alleen om online transacties. Qua wetgeving lopen ze nog een beetje achter in Laos; zo werd halverwege 2021 een wet van kracht die regelgeving voor e-commerce in het land moet verduidelijken. Daarbij ging het om simpele zaken als: wat moet er in een online koopovereenkomst staan. Een jaar later werd een wet aangenomen die voorschrijft dat online handelaars die jaarlijks meer dan 34.000 (omgerekend in Amerikaanse) dollars verdienen, belasting moeten betalen. Beter later dan nooit, zullen we maar zeggen. Overigens is de lokale munteenheid de Laotiaanse kip.

Wat wetgeving betreft is Laos dus niet echt een voorloper, maar kansen biedt het land zeker. Zo is het de 87ste e-commercemarkt ter wereld met een verwachte omzet van 760 miljoen dollar in 2023. Daarmee blijft het Nicaragua voor. De 7 miljoen inwoners maken steeds meer gebruik van smartphones, social media en online betaaldiensten. De verwachting is dan ook dat e-commerce in Laos de komende jaren snel zal groeien.

Exotisch

Nu zie je in veel landen, hoe exotisch ze ook zijn, bij de grootste webshops vaak bekende namen staan als Amazon, Shein of Lazada. In Laos ligt dat net iets anders, en gezien het aanbod van de grootste webshops in dat land kunnen we jullie van harte aanbevelen om er een kijkje te nemen. Zo is de bekendste webshop Buylao, een platform dat vooral kleding en gadgets verkoopt. Shopping-D is er ook bekend, het richt zich vooral op food (sameday delivery binnen twee uur) en heeft ook meerdere winkels. Verder is Olaa populair en dat is een ander platform dan we hier gewend zijn: het is een soort dienstverlener waarbij gebruikers eenvoudig via social media als Facebook spullen aan elkaar kunnen verkopen. Tot slot noemen we nog Bydala, een populaire verkoper van consumentenelektronica. Blijkbaar blijft de kennis van het bedrijf beperkt tot hardware, want gezien de staat van de website hebben ze weinig kaas gegeten van software.