Twinkle | Digital Commerce

Bij ALTERNATE zien online shoppers precies wat ze kopen

2024-01-16
1000562
  • [branded content]
  • 4:38

ALTERNATE heeft internationaal naam gemaakt als online verkoper van computerelektronica. Zowel bedrijven als consumenten zijn klant bij de onderneming in Vlaanderen. De pc’s op Alternate.be worden sinds afgelopen jaar 360 graden in beeld gebracht. Die productafbeeldingen maakt het bedrijf zelf: met de Alphashot XL PRO, een fotostudio van Orbitvu. ‘We verkopen computers van duizenden euro’s. Die willen we zo goed mogelijk laten zien aan bezoekers,’ verklaart marketingmanager Robin Verbelen. ‘Dankzij de apparatuur en software van Orbitbu kan dat. Door het efficiënte proces gaat het vier keer zo snel als voorheen.’

Verbelen geeft een duidelijke omschrijving van zijn prioriteiten als ALTERNATE’s marketingmanager in België: ‘Ten eerste het optimaliseren van de online winkelervaring. Daarnaast het positioneren van ALTERNATE als een betrouwbare partner in een snel evoluerende markt.’

De go-to partner in pc-building

De dynamiek is groot in de markt voor computerelektronica die gekenmerkt wordt door scherpe concurrentie en dagelijks wisselende prijzen. ‘We zijn grotendeels afhankelijk van externe factoren’, vertelt Verbelen vanuit het kantoor in Aartselaar onder Antwerpen. ‘Denk aan de beschikbaarheid van bijvoorbeeld chips, siliconen en logistieke capaciteit. In die volatiele markt proberen wij als servicepartner klantrelaties op te bouwen en te onderhouden. We willen op ons terrein de go-to partner worden.’

Alternate.be is gespecialiseerd in het samenstellen van pc’s. ‘We maken onze eigen configuraties en testen en monitoren continu de aansluiting op de markt. We verkopen meer dan zestig verschillende ALTERNATE pc’s. Allemaal de volgende dag geleverd. Daarnaast kunnen klanten onderdelen kopen. Los of door ons geconfigureerd. Wij leveren aan bedrijven, maar vaker aan consumenten. Gamers zijn een belangrijke doelgroep voor ons. In het pc-building-segment hebben we inmiddels een goede reputatie opgebouwd. Daarom besloten we daar steviger op in te zetten.’

Vrijstaande productfoto’s en eigen vormgeving

Beeldmateriaal is van groot belang om de zelf samengestelde computers en onderdelen aan de man te brengen. ‘Er hangt een stevig prijskaartje aan onze pc’s: van ongeveer vijfhonderd tot zo’n vierduizend euro. Klanten willen precies weten wat ze voor die prijs krijgen. Daarom proberen we alles online zo goed mogelijk te laten zien. Daarbij gaat het onder meer om de omvang, maar ook om het moederbord, grafische kaarten, RAM-sticks en dergelijke.’ Met gedetailleerde productfoto’s probeert Alternate.be zo veel mogelijk vragen van klanten te beantwoorden en aankoopdrempels weg te nemen. ‘Met de Alphashot-studio beschikken we over direct vrijstaande productafbeeldingen die we helemaal volgens onze eigen vormgeving online plaatsen.’

Van handwerk naar automatische beeldcreatie

Voor de aanschaf van de Alphashot werden de producten van Alternate.be handmatig op de gevoelige plaat gezet. ‘Er ging veel tijd zitten in productfotografie. Het was een manueel proces, heel bewerkelijk’, aldus Verbelen. ‘Het kostte veel tijd en aandacht om de producten precies goed neer te zetten en de constistentie van het beeldmateriaal te waarborgen. We wilden de kwaliteit verhogen en de contentcreatie versnellen. Daarom gingen we op zoek naar een automatische fotostudio.’

Consistente kwaliteit

Die zoektocht eindigde bij Orbitvu, de leverancier waar ALTERNATE België voor koos. ‘Daar hebben ze de meest geavanceerde software en bieden ze de hoogste consistente kwaliteit’, verklaart Verbelen. ‘In onze categorie kan het lastig zijn om deftige productfoto’s te maken, onder andere door complexe licht-settings en variaties in vormen en structuren. De Alphashot-studio van Orbitvu kan daar heel goed mee uit de voeten. De software biedt duizend-en-een mogelijkheden om goede productfoto’s te maken. Per product kun je bepaalde instellingen programmeren. Dat klinkt ingewikkeld, maar valt in de praktijk erg mee,’ volgens de marketingmanager. ‘Als de instellingen eenmaal goed staan, kan een kind de was doen. Bovendien biedt Orbitvu altijd snel support. Ze helpen je goed op weg en ze geven tips om foto’s nog beter te maken.’

Tijdwinst van twee dagen naar een halve dag

Met de alles-in-één fotostudio maakt ALTERNATE vier verschillende hoofdfoto’s van elke ALTERNATE pc op de website: een statische foto van het voor- en zijaanzicht in een hoek van 45 graden, een close-up van de belangrijkste onderdelen en foto’s van zowel de voor- als de achterkant om de interactiviteit in beeld te brengen (usb-poorten en aansluitingen voor audio en andere schermen bijvoorbeeld). Daarnaast zijn alle productpagina’s voorzien van een 360 gradenfoto. ‘Door de presets gaat het allemaal automatisch. Al met al staan de foto’s binnen een halve dag live op de website. Eerder gingen daar twee dagen overheen. We proberen zoveel mogelijk efficiëntie uit de investering in de machine te halen.’

Meer tijd en klanttevredenheid – minder stress

De nieuwe manier van werken biedt Verbelen en zijn collega’s de gelegenheid om zich met andere dingen bezig te houden. ‘Er is tijd vrijgekomen om lucratieve projecten op te zetten. Ook zijn we met zijn allen wat kalmer geworden als het gaat om het maken en plaatsen van de productfoto’s. Er is minder stress omdat het nu min of meer vanzelf gaat.’ Belangrijker nog vindt hij dat de klanttevredenheid is toegenomen. ‘Bezoekers weten veel beter wat ze precies kopen op Alternate.be. Dat hebben we ook teruggezien in de afname van het aantal vragen op voorhand over een pc-systeem.’

Wensen en verwachtingen

Heeft Verbelen nog specifieke wensen op het gebied van productfotografie? ‘Het lijkt me mooi als een pc aan kan staan als er 360 gradenfoto’s worden gemaakt. Dat vergt een draaiplaat met een stopcontact, eenvoudig gezegd. Klanten kunnen de pc dan op afstand ronddraaien met brandende lichtjes: dat zou wel vet zijn.’ Wat toekomstwensen en -verwachtingen betreft wil de marketingmanager ten slotte kwijt: ‘We hopen onze beeldcreatie verder te ontwikkelen met interactieve visualisaties. Denk aan benchmarks en actuele testrapporten en toepassing van geavanceerdere technieken zoals augmented reality. Stel je voor: je opent de productpagina van een pc en je kunt hem virtueel een plaatsje geven op je bureau. Cool toch?’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Orbitvu
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld