Twinkle | Digital Commerce

Hoe Orbitvu en Bright River samen het proces van contentcreatie transformeren

2025-03-11
1000562
  • [branded content]
  • 4:34

De perfecte productfoto kan het verschil maken tussen een aankoop en een verlaten winkelmand. Voor webshops is het vaak een uitdaging om hoogwaardige productbeelden te maken en te verrijken. Orbitvu en Bright River komen met een integratie van hun systemen om het volledige visuele productieproces te stroomlijnen: van fotografie tot publicatie, inclusief geavanceerde bewerking en optimalisatie.

Orbitvu biedt webshops alle mogelijkheden voor het creëren van visual content. Lennart Stachowitz, directeur en eigenaar: ’Wij verkopen en verhuren een hele range hightech fotostudio’s. In ons Experience Center kunnen webshops studio’s huren voor hun eigen shoot of ze kunnen hun content creatie volledig aan ons uitbesteden: productfoto’s, video, 360° en via Bright River 3D-modellen.

Met de hard- en software van de Orbitvu-studio’s creëer je hoogwaardig beeldmateriaal, dat direct online geplaatst kan worden. Voor optimalisatie en omzetting naar een groot scala aanverwante visual content biedt Bright River alle services. ‘Wij leggen producten vast zoals ze zijn,’ verklaart Stachowitz deze samenwerking. ‘Bijvoorbeeld een oorbel, in de Alphashot Micro die speciaal ontworpen is voor sieraden en andere kleine reflecterende objecten. Het nadeel van perfecte foto’s is dat je ook eventuele krasjes en stofjes op het product haarscherp in beeld krijgt. Nabewerking is dan de oplossing.’

Bright River biedt op dit front uitkomst. ‘Wij zijn begonnen als Mister Clipping, toen we ons puur bezighielden met clipping paths – het vrijstaand maken van beelden’, vertelt Mike Bakker, marketing manager bij Bright River. ‘Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een “visual product solutions”-bedrijf met bijna 1.400 medewerkers, die jaarlijks zo’n 14,5 miljoen beelden bewerken. We werken voor veel van ‘s werelds toonaangevende e-commerce merken en retailers.’

Orbitvu levert hightech studio’s met innovatieve software voor hoogwaardige productopnames, terwijl Bright River de expertise biedt om deze beelden te optimaliseren. Beide bedrijven zijn marktleiders in hun vakgebied. Door samen te werken bieden ze nu een krachtige integratie van beide services. ‘De link met Bright River zit in de contentoptimalisatie’, legt Stachowitz uit. ‘Onze fotostudio’s maken de foto’s, Bright River kan deze optimaliseren en als input gebruiken voor een breed scala aan gerelateerde visuele contentoplossingen. Dat versterkt de totale online productbeleving. Tegelijkertijd win je tijd en verlaag je kosten, omdat je bijvoorbeeld kunt besparen op modelfotografie.’

Modelfotografie

Een mooi voorbeeld van deze contentoptimalisatie is modelfotografie. Webshops willen producten steeds vaker op een model laten zien, omdat dat meer levendigheid geeft. ‘Vaak staan die kosten niet in verhouding met de prijs van de producten. Neem een T-shirt uit een lager prijssegment. Die zul je niet snel op een model fotograferen. In plaats daarvan wordt gekozen voor een packshot waarop alleen het shirt te zien is. Bakker vult aan: ‘Terwijl modelfoto’s een veel hogere conversie hebben; afhankelijk van de productcategorie 9% tot wel 34 procent hoger. Met onze digitale model oplossing Posed kunnen webshops eenvoudig de stap maken naar on-model beelden, tegen lagere kosten en zonder de praktische uitdagingen die modelfotografie met zich meebrengt. Dat is een enorme uitkomst voor kleding, maar ook voor productcategorieën als schoenen, sieraden en tassen.’

Hoe dat werkt, modelfotografie zonder model? Bakker laat een voorbeeld zien van een klant die een basic T-shirt heeft gefotografeerd in een Orbitvu-studio, bevestigd op een paspop. Vervolgens toont hij een foto van een basismodel, geschoten vanuit dezelfde hoek. Daarna wordt de packshot – het T-shirt – gemonteerd in datzelfde modelbeeld, compleet met subtiele schaduwen of stofplooien op de juiste plek. Dit kan zowel op een bestaand echt modelbeeld als op een AI-gegenereerd virtueel model. Het resultaat is een levensecht on-model beeld dat nauwelijks van echt te onderscheiden is. ‘Als wij een product ontvangen dat volgens onze richtlijnen is gefotografeerd, herkent ons AI-gestuurde systeem de afmetingen en past het beeld aan op de juiste verhoudingen van het model.’ Daarna komt de menselijke touch. ‘We weten bijvoorbeeld dat een hand langs je zij de stof indeukt en voor een subtiele schaduw zorgt. Deze combinatie van AI en menselijke expertise zorgt voor een schaalbare oplossing om consistente, realistische modelbeelden te realiseren.’

Er is nog een ander groot voordeel: het helpt retouren te verminderen. Bakker: ‘Vooral bij sieraden of tassen is het formaat vaak een belangrijke factor. Een packshot van een tas kan verraderlijk zijn: hoe groot is ‘ie nou echt? Door de tas op een model te monteren, krijgt de klant een beter beeld van de afmetingen. Dit zorgt ervoor dat de verwachtingen beter aansluiten bij de realiteit, wat het aantal retouren verlaagt. Met één shot creëer je zowel een productfoto als een on-model beeld, waardoor je efficiënter werkt en meer uit je content haalt.’

Gamechanger in productfotografie

Tijdens de Webwinkel Vakdagen presenteert het bedrijf zijn nieuwe machine, de Alphashot Pro G2. Een gamechanger in productfotografie, vertelt Stachowitz trots. ‘De kracht zit in twee innovaties. Ten eerste maakt het gebruik van AI om het product te scannen en automatisch de juiste belichting toe te passen. Onze software registreert zelf welk type product het is en past daar automatisch de optimale lichtinstellingen op toe.’ Bovendien is het de eerste fotostudio waarin wordt gewerkt met ‘virtuele verlichting’. ‘We kunnen met de ingebouwde panelen een virtuele lamp creëren, die in grootte en positie kan veranderen. Zo kun je het licht echt verplaatsen binnen de cabine.’

Zien is geloven

De integratie tussen de systemen van Orbitvu en Bright River is vanaf nu beschikbaar. Tijdens de Webwinkel Vakdagen op 2 en 3 april demonstreren ze hun technologie en workflow. ‘We brengen het hele proces visueel in beeld,’ zegt Stachowitz. ‘We willen niet alleen producten tonen, maar vooral laten zien wat een ondernemer eraan heeft.’

In het Experience Center van Orbitvu in Dongen kunnen geïnteresseerden de technologie zelf ervaren. De showroom van 500 m² bevat alle studio’s en wordt ontwikkeld tot een volwaardig experience center waar het hele verhaal van visual content gepresenteerd wordt.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Orbitvu
Tekst: BBP Media