Twinkle | Digital Commerce

Strengere regels nodig tegen greenwashing

2023-12-08
1000562
  • 1:28

De Consumentenbond doet samen met andere consumentenorganisaties wereldwijd een oproep dat er strengere regels en betere handhaving moet komen om greenwashing tegen te gaan. De groene labels blijken vaak te verwarrend te zijn voor de consument.

Zo geeft de Consumentenbond aan dat uit internationaal onderzoek blijkt dat consumenten die milieuvriendelijke producten willen kopen, vastlopen in een wildgroei aan verwarrende groene labels en valse claims. Dit onderzoek is uitgevoerd door consumentenorganisaties BEUC en ICRT die 12.000 consumenten in onder meer Europa, de Verenigde Staten en Australië naar hun ervaringen met greenwashing hebben gevraagd. In Nederland gaat het om zo’n duizend consumenten die mee gedaan hebben. Van de ondervraagden zegt 84 procent regelmatig te letten op milieu-informatie bij het kopen van producten of diensten. Maar bijna twee derde vindt dat er te veel groene labels en logo’s zijn, die vooral bedoeld lijken voor marketing. Zij vinden het lastig om te beoordelen of milieuclaims kloppen, meldt de Consumentenbond.

Daarnaast is het ook niet duidelijk aan welke voorwaarden bedrijven moeten voldoen om zo’n groen label te mogen gebruiken. Zo denkt een meerderheid van de ondervraagden dat de claim ‘CO2-neutraal’ betekent dat producten gemaakt zijn zonder CO2-uitstoot. Dit is echter vaak niet zo. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt hierover: ‘Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat het voor consumenten ondoenlijk is om greenwashing te herkennen. Het zou ook niet de taak van consumenten moeten zijn om waar van onwaar te onderscheiden. Consumenten verwachten, terecht wat ons betreft, dat de overheid ervoor zorgt dat claims en etiketten betrouwbaar zijn.’

Greenwashing is al lang een doorn in het oog van diverse organisaties. Zo is ACM eind augustus gestart met de campagne ‘Groene praatjes’ om consumenten te wijzen op de verschillen tussen terechte en onterechte duurzaamheidsclaims.