Sinds 1 januari van dit jaar gelden strengere regels voor van-voor-prijzen. De Autoriteit Consument en Markt concludeert nu dat die regels structureel worden overtreden en treedt strenger op.
Volgens de aangescherpte regels mogen consumenten niet worden verleid tot aankopen met kortingen die geen echte kortingen zijn. Als een webshop een korting aanbiedt, moet dit worden gegeven op de laagste prijs die werd aangeboden in de 30 dagen voorafgaand aan de korting, uitzonderingen daargelaten.
De ACM kondigde sinds de intreding van die nieuwe regels al aan vaker te gaan controleren op nepkortingen en concludeert nu dat er structureel te veel nepkortingen worden aangeboden. ‘Helaas zien wij nu dat te veel websites nog steeds nepkortingen gebruiken’, stelt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM. ‘Hierdoor worden consumenten misleid en verliezen ze hun vertrouwen bij het doen van aankopen. Daarnaast is het een vorm van oneerlijke concurrentie. Daarom pakken wij deze bedrijven nu aan. Het gebruik van nepkortingen moet echt stoppen.’
Volgens de waakhond werden bij controle verschillende fouten geconstateerd. Zo vermelden bedrijven kortingen ten opzichte van een hoge prijs die eerder gold, maar niet gedurende de afgelopen 30 dagen. Daarnaast wordt soms de adviesprijs op een misleidende manier vermeld. De ACM gaat nu handhaven en kan bij het vaststellen van een overtreding een boete of een last onder dwangsom opleggen.
Geef gewoon namen, rugnummers. Maak een publieke schandpaal waarin ze de mogelijkheid krijgen om berouw te doen. Dan is het snel afgelopen met deze praktijken.
Je reactie op Patmania:
Mensen moeten zelf beetje leren nadenken voordat ze iets kopen, en niet alleen naar kortingen kijken.... Alle winkels doen dit, niet alleen webshops. En als ze strenger zouden optreden zouden ze toch gewoon weer een manier vinden om het toch te doen (zoals bv. een maand lang belachelijk hoge prijs doen van oude stock en daarna "korting".)
Je reactie op Senne: