Twinkle | Digital Commerce

Het nieuwe bol: ‘In de zomer van 2024 zijn de meeste uitingen aangepast’

2023-10-09
1000562
  • [nieuws]
  • 2:11

Na ruim 25 jaar heeft bol.com besloten verder te gaan als bol. Een naam die veel consumenten inmiddels toch al vaker gebruiken dan de uitgebreidere variant (met de punt com). Verandering is bol niet vreemd, maar de merknaam aanpassen gaat niet zonder slag of stoot.

Zeker twee jaar werd aan de metamorfose gewerkt, zo blijkt uit verschillende LinkedIn-posts van betrokkenen bij het project. Inmiddels zijn de eerste wijzigingen voor het grote publiek al zichtbaar. Bol.com verandert de naam in bol en iedereen mag dat weten. De naamsverandering heeft vooral een praktisch motief, laat een woordvoerder van de Twinkle100-aanvoerder (na deze week ook nog?) desgevraagd weten. ‘Nu is het vanzelfsprekend dat we online zijn, 25 jaar geleden was dat niet zo. We moesten klanten laten weten dat ze ons online konden vinden. En niet op bol.nl, maar op bol.com.’

Leuk en aardig, maar pak ‘m beet 15 jaar geleden hoefde je ook al niet meer aan consumenten uit te leggen dat de url bol.com was, en nog steeds is. Waarom dan toch nu pas de naamswijziging? Dat heeft vooral te maken met de groei van bol in de breedte. ‘We zijn inmiddels veel meer dan alleen een website - we hebben ook een app en zijn te vinden op alle grote sociale kanalen. Ook alle grote online spelers hebben deze stap al jaren geleden genomen, denk aan Google, Booking en Netflix.’

Zoals gezegd is bol niet vies van een beetje verandering. Zo is het platform zelf de afgelopen jaren natuurlijk fors veranderd door de transitie naar een platform, en is mascotte Billie jaren geleden al naar de achtergrond verschoven. De nieuwe naam en aangepaste huisstijl gaan ook meteen van kracht, maar zullen wel stapsgewijs worden doorgevoerd. Bol zal de nieuwe huisstijl eerst toepassen op de eigen kanalen zoals de website, app en de campagnes. Later wordt het doorgevoerd in andere uitingen via de partners en leveranciers. Een tijdrovende klus, benadrukt ook de woordvoerder. ‘We hopen dat in de zomer van 2024 de meeste uitingen zijn aangepast en de nieuwe huisstijl dragen.’ Daarnaast néémt bol ook de tijd om aan te passen, omdat nu al veel investeringen zijn gedaan in producten met daarop de oude merknaam, denk bijvoorbeeld aan de bezorgfietsen en de vele bol.com-doosjes. ‘We willen deze veranderingen op een zo’n duurzaam mogelijke manier implementeren omdat we weten dat dit soort veranderingen niet van de ene op de andere dag kunnen worden doorgevoerd. We gooien niets zomaar weg omdat het een oud logo heeft - dat is niet kostenefficiënt of duurzaam. Ook de uitingen op bezorgfietsen en bij ons op kantoor worden geleidelijk aangepast.’