Twinkle | Digital Commerce

Consument bereid actief mee te werken aan duurzamere bezorging

2023-09-20
1120630
  • 1:18

Veel Nederlanders maken zich zorgen over het klimaat en nemen dit mee in hun online aankoopbeslissingen. Zij zien het belang van duurzamere bezorging en willen daar actief aan meewerken. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die jaarlijks in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd door Stakeholderwatch.

Consumenten wil graag meewerken

De Nederlandse consument geeft aan steeds vaker thuis te blijven voor de bezorger, zodat het pakket in één keer geleverd kan worden (70% in 2023 tegenover 60% in 2021). Verder kiezen ze er bewust voor om het pakket te laten leveren bij een afhaalpunt of pakketautomaat zodra dat duurzamer is dan aan huis bezorgen (63% in 2023 tegenover 48% in 2021). Ook zijn consumenten in 2023 vaker bereid om langer te wachten op hun bestelling dan vorig jaar. Een derde van de Nederlanders is bereid om extra te betalen voor een bezorging met weinig of geen CO2-uitstoot. Een bezorging met weinig of geen CO2-uitstoot mag maximaal € 5,- extra kosten volgens de Nederlandse consument. Ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, benadrukt dat consumenten hun gedrag willen aanpassen als ze kunnen kiezen voor de laagste CO2-impact bij de bezorging.

Webwinkels kunnen zelf het verschil maken

Webwinkels zijn de belangrijkste informatiebron voor consumenten op het gebied van duurzaam online winkelen. Het is dan ook cruciaal dat ze hierop inspelen. “Wij adviseren onze leden om duidelijk en transparant te communiceren over duurzamere keuzes. Consumenten tonen bereidheid om mee te werken aan een duurzamere samenleving, maar hebben hier wel hulp bij nodig. Specifi eke en betrouwbare communicatie is hierbij doorslaggevend.”, aldus Ten Ham.

Meer informatie?
Leden en business partners van Thuiswinkel.org kunnen gratis de duurzaamheidsmonitor downloaden via onze website. Ga naar thuiswinkel.org/Duurzaamheidsmonitor.