Twinkle | Digital Commerce

Klarna: ‘Online voor het eerst populairder dan fysiek’

2023-07-25
1000562
  • [onderzoek]
  • 0:60

Nederlandse consumenten shoppen voor het eerst liever online dan in een fysieke winkel. Dat blijkt althans uit onderzoek van achterafbetaaldienst Klarna.

Volgens het onderzoek, waaraan 1.006 Nederlandse respondenten meededen, gaf 32 procent van de deelnemers aan het liefst online te winkelen. 30 procent geeft de voorkeur aan fysiek winkelen. De overige 28 procent shopt even graag online en fysiek.

Hoewel de verschillen klein zijn, is het volgens Klarna nu wel voor het eerst dat een meerderheid aangeeft het liefst online te shoppen. In het vorige onderzoek – dat eens per kwartaal wordt gehouden – gaf nog 29 procent van de respondenten de voorkeur aan online. De verschillen zijn groter als wordt gekeken naar het geslacht van de respondenten. Zo shopt 36 procent van de mannen liever online tegenover 29 procent die liever naar de winkel gaat. Bij vrouwen is dat andersom: 31 procent van de vrouwelijke respondenten koopt liever in de stenen winkel, tegenover 28 procent die liever online bestelt.

Ingezoomd op online valt op dat woensdag en zondag de populairste online shopdagen zijn. De minst populaire dag is zaterdag. Tussen negen en tien uur ’s avonds wordt het vaakst besteld.