Bijna 47 procent van de Nederlandse consumenten heeft dit jaar problemen ervaren met online bestellingen. Niet-geleverde artikelen en misleidende productomschrijvingen zijn de meest voorkomende klachten. Ruim een derde van de consumenten (35 procent) wacht nog steeds op terugbetaling na een mislukte aankoop.
Zorgen om fraude en betaling vooraf
Uit onderzoek van Klarna blijkt dat 78 procent van de consumenten zich zorgen maakt over online fraude. Ook voelt 38 procent zich niet altijd veilig bij online aankopen. Ongeveer 16 procent heeft al eens te maken gehad met frauduleuze webshops of vervalste producten. Het vooruitbetalen blijkt risicovol: 81 procent van de Nederlanders die problemen hadden tijdens het online winkelen en betaalden vóórdat levering plaatsvond, ondervond problemen met het ontvangen van een terugbetaling.
Achteraf betalen in opkomst
Steeds meer consumenten kiezen ervoor om achteraf te betalen. Ongeveer 44 procent geeft de voorkeur aan betaalopties waarbij betaling pas na levering plaatsvindt.
Om online winkelen veiliger te maken, adviseert Klarna onder meer het controleren van reviews, retourvoorwaarden en contactgegevens van webshops. Ook wordt consumenten aangeraden gebruik te maken van kopersbescherming en alleen te betalen bij betrouwbare aanbieders.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bijna helft Nederlandse consumenten ondervindt problemen met online bestellingen