Twinkle | Digital Commerce

Strijden om aandacht

2023-06-16
1000562
  • [opinie]
  • 2:29

Als je jongeren wilt bereiken met jouw webshop, dan zul je daar hard voor moeten werken. Jongeren hoppen van trend naar trend en van merk naar nieuw merk. Als je ze niet elke dag opnieuw weet te boeien, dan word je linksom of rechtsom ingehaald. Maar als je bereid bent er hard voor te werken, ga er dan voor!

Het is belangrijk om duidelijk te hebben wat jou als merk zo bijzonder en onderscheidend maakt. Op social media wordt zoveel getoond en onze spanningsboog is zo kort! Wat heb jij te bieden in het overvolle landschap vol interessante content? Bereid je voor op voortdurend om aandacht strijden, steeds vaker ook met internationale concurrentie.

Micro-influencers

Zelf ben ik nu zo’n twaalf jaar bezig. Vanzelf is het in al die jaren nooit gegaan. Een mooi voorbeeld om te illustreren hoe snel de ontwikkelingen gaan: een paar jaar geleden was het nog heel belangrijk om met bekende influencers samen te werken. Maan, Juultje Tieleman, om wat namen te noemen. Influencers met minimaal 500.000 volgers. Als zo-iemand iets droeg, dan kochten jongeren het ook. Die aanpak is nu alweer verouderd. De nieuwe jongeren, Gen Z, willen juist dat het niét te groot of te massaal is, het moet vooral niet commercieel zijn. Ze zijn op zoek naar een treasure. Ze volgen micro-influencers, die relevante, échte content maken. Niet dat gepolijste, maar wat dicht bij hen zelf staat. Dat heeft te maken met een verschuiving die je ziet in socialmediagebruik. Waar destijds op Instagram vooral mooie plaatjes werden gepost, picture perfect, is het nu juist de bedoeling dat je laat zien wie je écht bent, zonder filters. Dat is ook ingegeven door BeReal. En als het gebruik van social media verschuift, dan verandert automatisch ook je aanpak als merk, hoe je jouw product in de markt zet. Je kunt ineens volledig de plank misslaan, met misschien wel de perfecte content maar op het verkeerde platform.

Jongeren zijn ook kritischer op het verhaal achter je merk en je productieproces. Daar stellen ze veel meer vragen over dan oudere klanten. Dat is ergens meten met twee maten, want tegelijkertijd shoppen ze ook graag bij Alibaba, Shein en Temu, maar als Nederlands bedrijf is het een no go als je verhaal niet klopt.

Competitief

Is het wel de moeite waard om jongeren te willen bereiken? Tja, de oudere doelgroep is loyaler, meer merkvast. Jongeren willen zichzelf steeds opnieuw uitvinden en wisselen vaker van merk. Aan de andere kant: ze kopen daardoor ook vaker nieuwe sieraden. Als je de flexibiliteit en veerkracht hebt om in hun behoeften mee te gaan, dan is het een interessante doelgroep. Daarnaast: het past niet bij retail en mode om achterover te gaan leunen. En zeker niet bij mij: dat competitieve is juist het leuke van ondernemen. Blijf openstaan voor anderen, voor vernieuwing, en zie veranderingen als kansen.

Sharon Hilgers is eigenaar van My Jewellery. Haar bedrijf verkoopt sieraden, accessoires en kleding, online en in 27 boetiekwinkels in Nederland, België en Duitsland.