Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Cameranu

2023-06-16
1000562
  • [interview]
  • 3:31

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Stijn van Merkestein, marketingcommunicatiemanager bij Cameranu.

Kun je iets vertellen over de online geschiedenis van Cameranu?

‘Cameranu bestaat twintig jaar. In 2003 is het opgericht door twee vrienden uit Urk, Johan en Wilco. Inmiddels werken er meer dan tweehonderd gepassioneerde medewerkers. Het hoofdkantoor staat nog steeds op Urk, ja ik moet óp Urk zeggen, maar sinds kort is er ook een kantoor in Zwolle. We hebben negen winkels, waarvan sinds december 2022 één in België. Cameranu maakt deel uit van de European Imaging Group, met collega’s Wex in de UK, Calumet in Duitsland en Cyfrowe in Polen.'

Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?

‘De nieuwe site is een onderdeel van de rebranding die we begin maart hebben doorgevoerd om onze ambitie waar te maken. Wij helpen met het maken van beelden en streven ernaar om de community voor beeldmakers in de Benelux te zijn. Op onze oude site kwam deze ambitie onvoldoende terug.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘De complete look-and-feel is veranderd. De site is veel rustiger en een stuk moderner. Het is nu de plek waar je komt voor inspiratie en informatie, door middel van de integratie van blogs, adviespagina’s, videocontent, events en workshops. De uitstraling is een stuk rustiger en kwalitatiever. Dit past veel beter bij de nieuwe merkidentiteit van Cameranu.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen?

‘Door de introductie van onze nieuwe landingspagina’s per categorie verwachten we dat de klant beter kan navigeren en geholpen wordt in zijn klantreis. Op performancevlak hadden we altijd al een sterke website, maar de nieuwe site geeft meer ruimte voor onze community building.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘De gehele rebranding is volledig intern ontwikkeld en gerealiseerd, vanuit eigen ambitie, overtuiging en kennis. Ook de nieuwe site is volledig intern ontwikkeld door een toegewijd projectteam van designers, CRO-specialisten en developers.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Het budget dat gereserveerd was voor de volledige rebranding is licht overschreden. Dit project heeft zo’n anderhalf jaar in beslag genomen. Het budget is in deze periode niet veranderd. Een minimale overschrijding – in tijden van stijgende prijzen – is een goede prestatie. Voor de website hadden we geen apart budget omdat alles intern is gerealiseerd en ontwikkeld.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘We zijn begonnen met een inventarisatie van de wensen, het bepalen van een minimum viable product (MPV), minimum desirable product (MDP) en nice to haves, en het wekelijks bespreken van verwachtingen en voortgang met alle stakeholders. Dit heeft ervoor gezorgd dat we vol vertrouwen en met relatief weinig stress de overgang naar de nieuwe website hebben gemaakt. We zijn dan ook zonder grote problemen live gegaan. Achteraf gezien hadden we nog meer tijd kunnen reserveren voor het testen. Dat hebben we uitgebreid gedaan, maar toch kwam er nog een lijst met kleine bugs naar voren na lancering.’

Welke stappen wil Cameranu in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘De overgang van de oude naar de nieuwe site is succesvol verlopen, we hebben bijvoorbeeld geen conversiedrop gezien. Sterker nog, de resultaten zijn zelfs beter dan met de oude website. Maar we zitten niet stil; we willen onze webshop op dit hoge niveau vasthouden. Dit houdt in dat we de bezoeker nog beter van dienst willen zijn, en de klantreis nog persoonlijker en toegankelijker willen maken. Een concrete stap die we in de toekomst gaan zetten, is het integreren van de community voor beeldmakers, waarbij inspiratiecontent in verschillende vormen wordt gedeeld en interactie een belangrijke rol speelt. De plannen zijn klaar, met de uitvoering gaan we op korte termijn starten. Verder werken we aan een nieuwe eventsomgeving om meer fotografen en videomakers te kunnen verwelkomen op onze workshops, webinars en evenementen. Personalisatie is ook een belangrijk topic waarop we inzetten, om de bezoeker een relevantere boodschap te kunnen aanbieden.’

Over Cameranu
Elektronicazaak Cameranu is twintig jaar geleden opgericht in Urk en heeft naast de webshop inmiddels acht winkels in Nederland en één in België. Sinds 2011 verkoopt elektronicazaak niet alleen artikelen, maar biedt de onderneming ook cursussen aan voor (beginnende) fotografen. In 2022 is Cameranu overgenomen door de European Imaging Group. Met de webshop heeft Cameranu vier jaar op rij goud gewonnen bij de Shopping Awards inde categorie Camera, video en fotografie.