Twinkle | Digital Commerce

‘Consument kiest sneller voor een duurzame bezorging als de webwinkel dit actief promoot’

2023-06-28
1000562
  • [nieuws]
  • 0:57

Relatief eenvoudige interventies op de check-out pagina van een webwinkel zetten consumenten aan om een duurzamere bezorgoptie te kiezen, blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van Thuiswinkel.org en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is uitgevoerd.

Uit dat onderzoek blijkt dat het standaard aanvinken van de duurzaamste bezorgoptie in combinatie met een duurzaamheidslogo of -tekst leidt tot ruim twee keer zoveel duurzamere bezorgkeuzes als in de controleconditie. Hiervoor zijn vier gedragsbeïnvloedingstechnieken gebruikt: associaties via logo’s, informatie over de duurzaamste bezorgoptie, het standaard aanvinken van de duurzaamste optie en sociale bewijskracht. In 35 van de 88 interventiecondities zette een interventie klanten aan tot het kiezen de duurzamere bezorgoptie. En in veruit de meeste van die 35 gevallen betrof het een meervoudige interventie.

Uit een recent ander onderzoek bleek al dat veel Nederlanders zich zorgen maken over het klimaat en dit meenemen in hun online aankoopbeslissingen. Consumenten zien het belang van duurzamere bezorging en willen daar actief aan meewerken.