Twinkle | Digital Commerce

De impact van ChatGPT op online shoppen

2023-05-10
976549
  • [achtergrond]
  • 2:34

Thuiswinkel.org kijkt altijd naar nieuwe technologieën die bij kunnen dragen aan de successen van onze e-commercesector. ChatGPT, een chatbot ontwikkeld door OpenAI, is zo’n technologie en brengt veel kansen met zich mee. In dit artikel vertellen ChatGPT zelf, verschillende experts uit de markt en leden van Thuiswinkel.org wat de impact is van ChatGPT op online shoppen.

Wat is ChatGPT nu precies?

ChatGPT is een programma dat is ontwikkeld door OpenAI, een onderzoeksbedrijf dat zich richt op kunstmatige intelligentie. Het programma is ontworpen om de menselijke taal te begrijpen en te produceren. De chatbot is getraind op verschillende bronnen – zoals boeken, artikelen en websites – en is ingesteld om verschillende aspecten van de menselijke taal te begrijpen, zoals grammatica, woordenschat, context en semantiek. Hierdoor heeft de chatbot het vermogen om op een natuurlijke manier te communiceren.

Met deze kennis kan ChatGPT verschillende taal gerelateerde taken voor jouw bedrijf uitvoeren. Taken zoals vertalingen, samenvattingen, tekstgeneratie en meer. Wanneer je bijvoorbeeld een vraag stelt aan ChatGPT (ook wel een prompt genoemd), dan analyseert het programma de tekst en begrijpt het de context. Vervolgens komt er een passend antwoord. Leden van Thuiswinkel.org gebruiken ChatGPT bijvoorbeeld als chatbots, virtuele assistenten, in het vertalen van documenten of het samenvatten van lange teksten.

De voor- en nadelen van ChatGPT

De vele toepassingsmogelijkheden van ChatGPT brengen veel voordelen met zich mee. Omdat ChatGPT is getraind op een grote hoeveelheid tekst, ontworpen is om schaalbaar te zijn en gebruikt kan worden voor verschillende taken zoals Conversational AI of bijvoorbeeld tekstgeneratie, biedt het bedrijven enorm veel kansen. Naast deze kansen zijn er ook nadelen waar je als webshop rekening mee moet houden. Denk bijvoorbeeld aan de ethische overweging die je moet maken, of dat je maar beperkte controle hebt over de output, wat kan zorgen voor onjuiste of verwarrende antwoorden.

Ook Marlou Mulders, Commercial Director Prins Petfoods, ziet verschillende voor- en nadelen: “We maken gebruik van ChatGPT ter inspiratie van een artikel. Dit kan ons helpen bij het schrijven van content, maar we zien wel dat dit nog veel onwaarheden bevat. Als de kwaliteit echt goed gaat zijn, dan gaan wij er in de toekomst zeker meer mee doen. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat ChatGPT in de toekomst ook kansen kan gaan bieden in klantcommunicatie”, aldus Marlou Mulders.

ChatGPT maakt veel impact

Volgens de experts uit de markt hebben ChatGPT en Generative AI enorm veel impact op het online shoppen. De shop-ervaring van consumenten wordt verbeterd, maar ook heeft deze ontwikkeling volgens Alex Bloemendal, actief in de werkveldcommissie bij e-Academy, invloed op organisaties: “Met ChatGPT gaat alles makkelijker en sneller, arbeidsprocessen zullen worden vervangen. Het verbaast mij eigenlijk dat de wereld deze next step niet zag aankomen. De ChatGPT-trein was al een hele tijd onderweg, maar veel mensen reageren er nu pas op”, aldus Alex Bloemendal.

Ook Romeo Vreeken, Senior Digital Transformation Program Manager bij Dept Agency, ziet dat ChatGPT en Generative AI een grote impact hebben op online shoppen: “Het is al heel lang in ontwikkeling maar het gaat nu echt snel, ook de volgende versie van ChatGPT komt er aan. Generative AI heeft een enorme impact op online marketing. We moeten gaan kijken hoe dit onze merken, content en producten beter maakt”, vertelt Romeo Vreeken.

Bij Thuiswinkel.org proberen we je op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Wil je weten welke ontwikkelingen je moet volgen en welke je kunt laten gaan? Lees dan meer: www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/topics/trends.