Twinkle | Digital Commerce

'We willen de Leading Digital Holiday Expert worden'

2023-04-19
1120630
  • [interview]
  • 2:26

Sunweb Group is een Nederlandse reisorganisatie die vanuit 7 landen, onder merken als Sunweb, Eliza was Here en Gogo, zowel zomer- als wintersportvakanties aanbiedt. Het bedrijf heeft als doel om de Leading Digital Holiday Expert te worden en is ondertussen al uitgegroeid tot een van de grootste reisorganisaties van Europa.

We spreken Ruud Martens, Chief Commercial Officer bij Sunweb Group, over hoe Sunweb haar doelstelling wil gaan bereiken en hoe zij haar klanten een zorgeloze vakantie aan kunnen bieden.

“Creating Memories”

Sunweb Group is in 1991 opgericht als een organisator van busreizen naar wintersportgebieden. Door overnames groeide het bedrijf snel en wist het haar aanbod uit te breiden met zomerreizen en vakanties naar andere Europese bestemmingen. Sunweb is uitgegroeid tot een van de grootste online reisorganisaties van Europa en wil haar klanten een zorgeloze vakantie aanbieden: “We willen onze klanten ontzorgen en volledig laten genieten van hun vakantie waar zij herinneringen kunnen maken. Onze slogan ‘Creating Memories’, die we voor het Sunweb merk gebruiken, staat voor ons dan ook centraal”, vertelt Ruud.

De complexiteit van de voorraad

De voorraad waar Sunweb mee te maken heeft is anders dan bij andere bedrijven en is enorm complex. Zodra een vliegtuig met vijf niet verkochte stoelen vertrekt, dan verliest het bedrijf de ticketprijs hiervan. Via verschillende algoritmes probeert Sunweb vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen: “We hebben iedere dag te maken met meerdere boekingscurves. Voor ieder moment en voor iedere plek is een boekingscurve waarbij rekening wordt gehouden met het aantal stoelen in de vliegtuigen, de beschikbare plaatsen in hotels en de prijs van de reis. Per dag berekenen we bij Sunweb meer dan 500 miljoen prijspunten door. Het werken met deze algoritmes is essentieel om verder te groeien”, vertelt Ruud.

We willen de Leading Digital Holiday Expert worden

Ondanks de enorme groei die Sunweb de afgelopen jaren heeft gemaakt, ziet de reisorganisatie nog steeds kansen om verder te groeien. “We hebben de visie om de Leading Digital Holiday Expert te worden, maar hiervoor moeten we nog stappen maken in het digitaliseren. Momenteel is bijvoorbeeld onze website nog niet leading en zijn we met een team bezig om onze hele website tegen het licht te houden. We kijken naar wat onze klanten nu precies willen en leren van best practises, om zo een seamless boekingsflow te kunnen ontwikkelen. Onze klant heeft zo een nog prettigere ervaring en wij kunnen weer groeien in de richting van de grootste digitale vakantie expert”, geeft Ruud aan.

Daarnaast weet Sunweb Group ook te groeien doordat zij met nieuwe producten en diensten nieuwe klanten aan weten te trekken. “We hebben nu bijvoorbeeld een samenwerking met Tomorrowland waarbij we samen Tomorrowland Winter gaan organiseren. Wij verzorgen de reis en de accommodatie en Tomorrowland verzorgt de Dj’s en de stages. Op deze manier trekken we een nieuw publiek aan, en komt ook weer onze slogan ‘Creating Memories’ naar voren”, vertelt Ruud.

Sunweb en Shopping Secure

Sunweb, dat ook aangesloten is bij Shopping Secure, geeft aan dat het Shopping Secure keurmerk een goede basis is voor het openen van online webshops in andere landen: “Ieder land heeft zo zijn eigenaardigheden, het is goed om een loket te hebben waar wij terecht kunnen met specifieke vragen”.