Composable biedt een modulaire digitale infrastructuur. Daarmee kun je flexibeler inspelen op klantbehoeftes en nieuwe zakelijke kansen. Maar hoe maak je daar optimaal gebruik van? In dit artikel bespreek ik vier belangrijke aandachtspunten. Kan je ze alle vier aanvinken, dan komt composable pas optimaal tot zijn recht.
Tekst: James Semple & Bjorn de Visser
Bij een headless aanpak ontkoppel je de voor en achterzijde van je e-commerce omgeving. Met een composable architectuur trek je die modulaire aanpak door in je gehele IT-infrastructuur. Het voordeel hiervan is de sterk toegenomen flexibiliteit waarmee je jouw e-commerce ervaring kunt aanpassen aan nieuwe klantbehoeftes, zakelijke kansen en technologische mogelijkheden. De klant staat daarbij altijd centraal. Maar hoe vertaal je die belofte in échte toegevoegde waarde?
Succesfactor 1: Zorg dat je je zakelijke doelen goed voor ogen krijgt - én houdt
Headless en composable architecture zijn populaire onderwerpen. Bij Salesforce werken we al vele jaren vanuit verschillende invalshoeken aan headless en composable e-commerce projecten en zien we regelmatig dat organisaties er om de verkeerde redenen aan beginnen. Regelmatig is de beslissing vooral technisch in plaats van zakelijk. Omdat een bepaalde afdeling de boot niet wilt missen. Omdat de CTO het developer team wil laten groeien of het graag toevoegt aan het CV. Of omdat de Digital organisatie er een soort magic bullet in wilt zien, waarmee ze in één klap hun gehele klantervaring kunnen verbeteren. Dat is een garantie op minimaal een grote teleurstelling.
Formuleer in plaats daarvan concrete zakelijke doelen. Een betere performance of schaalbaarheid van je website of delen van je website. Een aantrekkelijke mobiele ervaring. Snellere deployments en aanpassingen. Evolueren van multichannel naar omnichannel. Of het aanbieden van unieke ervaringen in je klantreis, die geen van je concurrenten kan evenaren. En dit alles altijd gekoppeld naar wat dit doet voor de omzet. Meten is toch echt weten! Stel jezelf vooral ook de vraag, kan het ook eenvoudiger?
Leg die doelen dus vast in een duidelijke roadmap en business case. Composable trajecten hebben de neiging zogenaamd klein te beginnen, echter wanneer je niet oplet, lopen kosten erg snel uit de hand. Selecteer daarna een ervaren medewerker die deze zakelijke doelen gedurende het hele proces nauwlettend kan bewaken. Jouw ‘composable rockstar’ hoeft geen technische achtergrond te hebben, maar wel een scherp oog voor detail en de autoriteit om kritische vragen te stellen.
De overgang van full stack naar een composable ecosysteem is een complex proces. Je krijgt met veel keuzemogelijkheden te maken en ook developers moeten een groot aantal technische beslissingen nemen. De zakelijke einddoelen raken daarbij gemakkelijk op de achtergrond. Jouw composable rockstar zorgt dat die helder op het vizier blijven. En sluit een enkele keer een logisch compromis.
Succesfactor 2: Inventariseer nauwkeurig je bestaande digitale infrastructuur en aanwezige kennisniveau
Met composable architecture stel je zelf je digitale infrastructuur samen. Je kan jouw budget dus volledig in ‘best of breed’-oplossingen steken die optimaal aansluiten op jouw specifieke behoeftes. Een hoogwaardige zoekfunctie bijvoorbeeld, of een geavanceerde personalisatie-oplossing voor je content.
Er zit echter ook een keerzijde aan die medaille. Organisaties die van een ‘alles-in-een-pakket’ naar een composable omgeving gaan, vergeten vaak dat zo’n pakket heel veel praktische zaken voor je regelt. Van je CMS en je hosting tot je cybersecurity en je content delivery network. Nu moet je al die zaken dus ook daadwerkelijk zélf gaan regelen, onderhouden en vernieuwen.
We zien te vaak organisaties starten met het idee dat de benodigde onderdelen ‘vanzelf wel in beeld komen’. De stap van full stack naar composable is echter vaak complex en tijdrovend. Je kunt dus gemakkelijk dingen over het hoofd zien. Zo was er een organisatie waarbij de – zeer professionele - developers na een halfjaar werken niet konden vertellen wie de hosting ging doen.
Maak daarom altijd eerst een volledig en gedetailleerde inventarisatie van de toepassingen die je op dat moment gebruikt. En kijk direct ook of er binnen jouw organisatie – of bij je system integrator - genoeg kennis en capaciteit beschikbaar is om dat op te pakken. Als het antwoord te vaak ‘nee’ is, ben je mogelijk nog niet klaar voor een composable architectuur.
Succesfactor 3: Haal het beste uit het snel groeiende cloud-native universum
Met een composable architectuur bouw je een digitale infrastructuur op maat, voor jezelf. Cloud-native services zijn meestal een belangrijk onderdeel. In plaats van één producent, moet je daardoor nu doorlopend schakelen met veel verschillende partijen. Die bevinden zich vaak in verschillende landen, en regelmatig ook in verschillende tijdzones. Zorg daarom dat je je projectmanagement en interne communicatiekanalen goed op orde hebt.
De ‘flexibele aanpassingsmogelijkheden’ van composable betreffen nu vooral nog het front-end. Het inwisselen van een teleurstellend composable CMS is bijvoorbeeld veel moeilijker. Er is bijvoorbeeld nauwelijks nog sprake van standaardisatie. Een alternatief CMS heeft daardoor bijvoorbeeld al snel een afwijkende datastructuur. Zogenaamde digital experience composition layers gaan dat issue komende jaren mogelijk verhelpen. Dat is wel wederom een laag om individuele componenten te besturen.
Investeer dus sowieso veel tijd in het selecteren van belangrijke onderdelen van je backend. Kijk daarbij ook goed naar de beoogde combinaties. ‘Best-in-class’-oplossingen combineren niet automatisch goed met elkaar. Een aparte Digital Asset Management-oplossing is zonde van je budget als die ook al in je CMS zit. En rechtvaardigt de omvang van je assortiment werkelijk die aparte AI-gedreven zoekfunctie?
Succesfactor 4: Focus op je klant, en personaliseer op basis van actuele behoeftes en pijnpunten
Merken communiceren over steeds meer kanalen en contactpunten met hun doelgroep. Het bewaken van consistente kwaliteit over elk achtereenvolgend contactpunt, zoals mobile of social wordt daardoor complexer. Dat is een cruciale uitdaging. Eén zwakke schakel kan namelijk al funest kan zijn voor de gehele klantervaring. En dus de wijze waarop de klant je merk beoordeelt.
Interactiedata is hierbij een cruciale factor. Vaak blijft die data hangen bij de contactpunten, verscholen in onzichtbare silo’s. In een composable architectuur verzorgen slimme API’s efficiënt dataverkeer van en naar elk individueel contactpunt. In combinatie met een Customer Data Platform kun je bijvoorbeeld aankoopgeschiedenis via je website, data van de app en chatbot en telefoontjes met de klantenservice heel effectief bij elkaar brengen en in samenhang analyseren.
Kunstmatige intelligentie en machine learning geeft de mogelijkheden om die data op bijvoorbeeld sentiment te analyseren een enorme boost. Dankzij je composable architectuur maak je telkens gebruik van de laatste mogelijkheden. Je vermogen om inzicht te krijgen in de behoeftes en pijnpunten van klanten neemt daardoor sterk toe.
Met behulp van die inzichten produceer je gemakkelijk nieuwe content, die naadloos aansluit op de behoeftes van oude en nieuwe klantsegmenten. Dankzij de slimme API’s toon je die content heel gericht via het meest geschikte contactpunt en op het juiste moment aan de juiste klant. Zo helpt een composable architecture dus ook om de interactie met je klanten heel effectief te personaliseren.
James Semple is Commerce Cloud Product Management Director bij Salesforce en Bjorn de Visser is Regional Vice President Commerce Cloud bij Salesforce
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
4 belangrijke aandachtspunten voor een succesvolle composable architectuur
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.