Twinkle | Digital Commerce

Ook DoorDash ontkomt er niet aan, ontslaat 1.250 mensen

2022-12-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:11

De Amerikaanse maaltijdbezorger DoorDash moet snijden in de kosten. Als gevolg daarvan raken 1.250 werknemers hun baan kwijt.

Verschillende online bedrijven hebben er momenteel mee te maken: stijgende kosten drukken zwaar op het operationele resultaat en dus moet er bezuinigd worden. Amazon – dat naar verluidt zo’n 10.000 medewerkers op straat zet – is het meest bekende voorbeeld. Maar ook DoorDash ontspringt de dans dus niet.

In een bericht aan het personeel laat ceo Tony Xu weten dat dat paradoxaal overkomt, DoorDash groeit immers nog hard door en de positie in de Amerikaanse markt redelijk stevig is. Volgens Xu heeft een en ander te maken met de periode net voor de coronapandemie. DoorDash was volgens hem destijds onderbezet en moest door de groeispurt tijdens de pandemie en masse personeel aannemen. ‘De meeste van onze investeringen wierpen hun vruchten af, en hoewel we altijd gedisciplineerd zijn geweest in hoe we onze zakelijke en operationele statistieken hebben beheerd, waren we niet zo rigoureus als we hadden moeten zijn bij het beheren van de groei van ons team. Als gevolg hiervan zijn de bedrijfskosten snel gestegen, dat is mijn schuld.’

Xu blijft wel optimistisch over de toekomst van DoorDash. Ook geeft hij aan dat DoorDash in de toekomst weer personeel gaat aannemen, maar wel meer gericht en ook worden er sneller knopen doorgehakt.

De werknemers die hun baan verliezen worden geholpen bij het vinden van een nieuwe baan.