Het was het megaverlies van entiteiten Red je Pakketje en Instabox Nederland dat moederbedrijf Instabox deed besluiten de geldkraan dicht te draaien en de ondernemingen failliet te laten gaan. De verliezen liepen zo hard op, dat nagenoeg de gehele opbrengst per pakket (88,5 procent) uit eigen zak moest worden betaald.
Dat blijkt uit het gepubliceerde faillissementsverslag (PDF) van Instabox Nederland. Even terug in de tijd: Instabox nam in april 2021 Red je Pakketje over. Uit het fallissementsverslag blijkt dat de Zweedse pakketdienst een Nederlandse bezorgdienst zocht om in Nederland voet aan de grond te krijgen en daarna hier een pakketkluizennetwerk op te bouwen. De bezorging bleek echter bij lange na niet uit te kunnen: Het bedrijf werkte met vaste prijzen per pakket, ongeacht de maat van het pakket. Uit het verslag: ‘Het gevolg hiervan was dat Red je Pakketje goedkoop was voor het afleveren van grote pakketten en daar dan ook de meeste opdrachten van kreeg. Hierdoor pasten er minder pakketten in één bezorgauto en waren meer routes nodig.’ Daardoor liepen de kosten zo hoog op dat er per pakket een verlies werd gemaakt van ongeveer 88,5 procent.
Megaverlies
Onder de streep zorgde dat voor een megaverlies. Die was in 2021, het jaar van de overname, al fors en kwam neer op een verlies van ruim 9,4 miljoen euro. Het jaar erop was dat verlies nog een stuk groter. Dat kwam toen uit op ruim 24,3 miljoen euro.
Dat was moederbedrijf Instabox te gortig. Die besloot dan ook de verliezen niet meer uit eigen zak te betalen en de stekker uit de ondernemingen te halen. De verliezen van Red je Pakketje liepen overigens al jaren op.
DHL Parcel
De inventaris van Red je Pakketje is voor ruim een half miljoen euro overgenomen. Van de inventaris van Instabox Nederland was eerder al bekend dat DHL Parcel deze had overgenomen voor ruim 5 miljoen euro. DHL Parcel heeft daarnaast de werknemers de gelegenheid geboden om bij haar te solliciteren.
De jongens achter Redje Pakketje hebben de deal van hun leven gemaakt. Nog nooit een euro winst geschreven en de tent voor miljoenen van de hand doen. Daarna stort het kaartenhuis vrijwel direct in elkaar. Als Instabox de tent niet had overgenomen was een faillissement sowieso aanstaande geweest. Wat een timing!
En afgelopen week op Quotenet nog een beetje de succesondernemer uithangen. Het geeft te denken: https://www.quotenet.nl/zakelijk/a42198893/sam-rohn-red-je-pakketje-instabox/
Inderdaad totaal geen succesondernemer, het e.e.a. bleek allemaal 1 grote zeepbel.