Twinkle | Digital Commerce

De trends voor duurzame e-commerce voor 2023

2023-01-04
1120630
  • [nieuws]
  • 1:12

Consumenten hebben steeds meer behoeften aan het duurzame alternatief. Als je werkt aan een toekomstbestendige bedrijfsvoering, dan moet je hier op inspelen, maar hoe doe je dat nu precies?

De vijf trends in het kort

Om jou als ondernemer te helpen, heeft Thuiswinkel.org de volgende vijf trends opgesteld waar jij als ondernemer in 2023 rekening mee moet houden:

  1. Circulaire economie
  2. Consumenteninformatie en eerlijke labels
  3. Bewustzijn van de milieu-impact
  4. Lucht uit verpakkingen
  5. Aandacht voor retouren

Over de trends circulaire economie en consumenteninformatie en eerlijke labels wordt ondertussen al een aantal jaar gesproken. Het zijn belangrijke begrippen en de onderwerpen worden steeds concreter. Consumenten willen de keuze hebben en zullen steeds meer vragen naar duurzaamheidsinformatie. Een vraag waar je als retailer aan moet voldoen.

Daarnaast krijgt duurzaamheid maatschappelijk gezien steeds meer aandacht, iets wat meer en meer verantwoording van de sector vraagt. Nederland heeft volgens het klimaatakkoord van Parijs de doelstelling om in 2030 de helft minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 1990. De impact vanuit de logistiek speelt hierin een belangrijke rol en aangezien de e-commercesector een steeds grotere rol vervult binnen de retail, zal de sector hierin in de toekomst verantwoordelijkheid voor af moeten leggen. Steeds meer webwinkels meten en reduceren daarom de CO2-uitstoot van de bezorging van hun pakketten, bijvoorbeeld met behulp van Bewust Bezorgd.

Retailers kunnen op veel verschillende manieren inspelen op de trends van komend jaar. Wil jij er klaar voor zijn en weten hoe je het beste met de trends om kan gaan? Lees dan alle trends nog eens terug op Thuiswinkel.org/duurzaamheidstrends2023.