Twinkle | Digital Commerce

6 e-commerce trends voor 2015

2017-11-08
180101
  • 2:17

Veel lijstjes en voorspellingen over het nieuwe jaar zijn al langskomen, maar ik doe graag nog een duit in het digitale zakje. Dit zijn volgens mij de belangrijkste e-commerce trends voor 2015. 


1. Mondiale marktplaats
De wereld wordt nog kleiner. Nederlandse bedrijven gaan zowel fysiek als digitaal de hete adem voelen van internationale organisaties zoals Alibaba en Amazon. Levertijden worden korter, de service beter en de prijzen lager. De concurrentie van buitenlandse bedrijven met een groot kapitaal wordt een steeds serieuzere bedreiging voor Nederlandse e-commerce bedrijven.
 
2. Van digitaal naar fysiek
De meeste verkopen worden nog steeds offline gerealiseerd. E-commerce bedrijven die verder willen groeien, slaan fysiek hun vleugels uit. Afhaalpunten op stations of bij de winkel om de hoek worden steeds gebruikelijker. Amazon maakte afgelopen oktober duidelijk dat het de stap naar fysieke verkoop gaat maken. Het bedrijf Vend maakt het in Amerika bijvoorbeeld al heel eenvoudig voor grote en kleine en bedrijven om hun business van internet naar de straat te vertalen. We zullen steeds meer shop-in-shops van online retailers in fysieke winkels gaan vinden.




3. Social shopping
Facebook en Twitter introduceerden vorig jaar al de mogelijkheid om producten via hun netwerken af te nemen. Bedrijven met een sterke social presence, veel volgers en likes plukken de vruchten van deze gratis e-commerce kanalen. Aankopen van je collega’s of vrienden zie je vanaf 2015 vaker voorbijkomen via social media; Jan Alleman was bij Amazon, kocht een e-reader en voelt zich gelukkig.

4. Mobiel blijft groeien
Het aantal mobiele aankopen blijf groeien. Smartphones zijn het middel om de klant direct en persoonlijk te benaderen. Push-berichten met aanbiedingen, locatiegebaseerde deals of mobiele spaarprogramma’s drijven de mobiele verkopen nog verder op.

5. Virtual reality
In 2015 kunt u veel verwachten van virtual reality. Grote bedrijven zoals Sony, Microsoft en Apple duiken massaal op deze nieuwe techniek met content, controllers en brillen. De impact van virtual reality wordt zook zichtbaar voor kleine bedrijven en natuurlijk de consument.

De eerste techniek die breed geadopteerd wordt is de 360 graden video. Het opnemen van beelden in 360 graden bestaat al een tijdje, met Google Streetview als bekendste voorbeeld. De 360 graden video gaat een stap verder, met bewegende beelden en interactieve elementen. Virtuele rondleidingen door een bedrijfspand, woning of hotel worden vanaf 2015 snel de standaard. Camera’s worden betaalbaar, video’s worden eenvoudig te verspreiden via YouTube en makkelijk te bekijken via betaalbare virtual reality brillen zoals Google Cardboard (foto).

6. 3D printing
De ontwikkelingen in 3D printing gaan snel. Zo snel zelfs dat het eind dit jaar mogelijk is elektronische apparaten te printen. Juist: in 2015 print je een smartphone. Niet in zijn geheel natuurlijk, want bepaalde elektronische componenten moeten nog handmatig toegevoegd worden. Over enkele jaren koop je geen apparaten meer, maar ontwerp je ze; je iPhone wordt in de Apple Store voor je uitgeprint…