Twinkle | Digital Commerce

Drie inspirerende cases voor cross-border succes

2022-11-10
1000562
  • 3:18

De wereld is zoveel groter dan Nederland. En online zijn er geen grenzen, toch? Wat weerhoudt succesvolle online verkopers er dan van om internationaal de boer op te gaan? Natuurlijk liggen er kansen, aldus een groep ervaringsdeskundigen uit het netwerk van ShoppingTomorrow, maar de praktijk is weerbarstiger dan de theorie. De expertgroep Cross-border E-commerce helpt drie verschillende bedrijven – Padelshop.com, DIDI en Supercilium – bij het waarmaken van hun internationale ambities.

De expertgroep over cross-border e-commerce, met Salesupply als voorzitter, is niet meer weg te denken uit het programma van ShoppingTomorrow. In voorgaande jaren tekende de groep onder andere voor verschillende cross-border bootcamps en een serie podcasts over internationaal ondernemen in coronatijd. Vorig jaar ontwikkelde de groep de zogenoemde Cross-Border Maturity Scan, een interactieve benchmarking tool waarmee online verkopers kunnen zien hoe volwassen ze zijn als het aankomt op internationaal zakendoen. De scan, nog steeds uit te voeren, biedt ondernemers handvatten om te optimaliseren.

Concrete cross-border adviezen voor drie bedrijven

In het tiende onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow heeft de expertgroep drie bedrijven verder geholpen die de maturity-scan hebben ingevuld. Geheel vrijblijvend zijn hun cross-border activiteiten geanalyseerd, waarna de experts concrete adviezen hebben uitgebracht om fricties weg te nemen en schaalbaar te kunnen groeien over de grens. Het gaat om Padelshop.com, DIDI en Supercilium. Uit hun internationale ervaringen zijn verschillende lessen te trekken.

Padelshop.com en het belang van focus

Padelshop.com timmert internationaal aan de weg met artikelen voor de snelst groeiende sport van dit moment: padel. Na een inventarisatie van de organisatie, de marketing en de lokalisatie van de webwinkel heeft de expertgroep verbetersuggesties gedaan op al deze deelgebieden. Padelshop.com is – net als veel andere bedrijven die internationale expansie nastreven – gebaat bij focus, aldus de experts. Zij raden de onderneming aan om prioriteiten scherp te krijgen, de basis op orde te brengen en meetbare hypotheses te formuleren alvorens nieuwe grote stappen over de grens te zetten. Padelshop.com is met deze adviezen aan de slag gegaan, net als met quick wins die de expertgroep met de shop deelde.

Waarom Finland misschien te klein is voor DIDI

De expertgroep heeft een roadmap ontwikkeld voor damesmodemerk DIDI om zijn entree te maken in Finland. Het postuur van vrouwen daar laat zich vergelijken met dat van Nederlandse vrouwen, ook demografisch zag DIDI overeenkomsten. De experts bekijken of er inderdaad markt is voor DIDI’s producten in Finland, via welke marketplace(s) het merk daar ’t best verkocht zou kunnen worden en hoe producten in handen van Finse vrouwen kunnen komen. Het onderzoek van de expertgroep is nog niet afgerond. Voorlopig legt DIDI de nadruk op uitbreiding van de contacten met marktplaatsen die behalve Finland ook andere landen ten noorden van ons land bedienen. Daarmee kan DIDI sneller live gaan en laagdrempelig testen of de items daadwerkelijk in de smaak vallen, bij Finse maar ook bij andere Scandinavische vrouwen.

Spaghetti in de supplychain van Supercilium

Supercilium is wereldmarktleider in de verkoop van henna brows, die worden verkocht aan schoonheidsspecialistes in meer dan 65 landen. De expertgroep heeft gekeken hoe de winstgevendheid van de snel opgeschaalde cross-border activiteiten kan worden verbeterd. Met de uitbreiding van het aantal landen bleek een haast niet te ontwarren supplychain te zijn ontstaan, met veel schakelpunten en bijbehorende kosten. De expertgroep heeft Supercilium geadviseerd om te kijken of de aanlevering en assemblage van de producten kan worden versimpeld, om de logistiek te kunnen optimaliseren en de cashflow te verbeteren. Daar worden nu stappen in gezet.

Bluepaper over internationaal e-commercesucces

De expertgroep, met PostNL International als gastheer, heeft de drie cases uitgebreid beschreven in een bluepaper over cross-border e-commerce. De praktische bluepaper is kosteloos als download beschikbaar op de website van ShoppingTomorrow, de innovatiemotor van Thuiswinkel.org.

Twinkle besteedt de komende tijd aandacht aan de bevindingen van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. De expertgroepen publiceerden hun conclusies half oktober in de bundel: ‘Be the change – Durf te dromen, durf te doen’. Op de site van ShoppingTomorrow zijn de bluepapers gratis te downloaden. Samenvattingen daarvan vind je in ons dossier.