Twinkle | Digital Commerce

Black Friday week dit jaar juist in trek

2022-11-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

Volgens cijfers van betaaloplossing Klarna stegen de online verkopen in de midweek tot en met Black Friday, van 21 tot 25 november, met 30 procent. Het prijsbewustzijn onder consumenten lijkt dit jaar door de economische onzekerheid een belangrijke factor.

Volgens Klarna begon de verkooppiek al op maandag 21 november met een groei van 40 procent in online verkopen vergeleken met dezelfde dag in 2021. Op Black Friday zelf was er een groei van 28 procent. Het koopjesfeest wordt steeds vaker verspreid over meerdere dagen, en dat leidt tot een drukkere aaneengesloten periode. Ondanks dat de verkoopgroei op Black Friday nog wat achter loopt ten opzichte van de andere dagen in die week, is de vrijdag zelf in absolute termen van volume en verkopen de populairste dag van het jaar voor online aankopen.

Enkele wetenswaardigheden uit de data van Klarna: zo werden de meeste Black Friday aankopen op vrijdagochtend 10 uur gedaan, deden millennials de meeste aankopen en waren de populairste categorieën gezondheid & beauty, elektronica en juwelen.

Uit data van ICS, uitgever van creditcards, blijkt ook een toename in transacties tijdens Black Friday week. Die transacties stegen met 12 procent vergeleken met dezelfde periode in 2021. Op Black Friday piekte het aantal creditcardtransacties met 13 procent.

Ook ICS zag dat de creditcardbestedingen fors toenamen, met ruim 30 procent. Maar stelt dat dat mede komt door de hoge inflatie.