Twinkle | Digital Commerce

Wibra-klanten sparen voor korting door verpakkingen in te leveren

2022-09-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:02

Retailer Wibra start deze week een proef waarbij klanten plastic verpakkingen in de winkels kunnen inleveren. In plaats daarvoor ontvangen zij korting op producten.

De pilot vindt de komende vier maanden plaats in 25 filialen in Noord- en Zuid-Holland. De retailer werkt voor de pilot samen met Impackt, dat een app heeft ontwikkeld waarin klanten kunnen bijhouden hoeveel plastic verpakkingen ze hebben teruggebracht. In de winkels worden bakken neergezet. Via de Impackt-app kunnen klanten de streepjescode van het product en de QR-code op de bak scannen. Vervolgens zien klanten in de app wat de CO2-impact van hun bijdrage is en hoeveel punten ze ermee hebben verdiend. Die punten kunnen worden verzilverd voor kortingsbonnen op producten.

‘Elk stuk plastic dat we uit het milieu halen is er één’, stelt algemeen directeur Bas Duijsens van Wibra. ‘Als een beperkt deel van onze 1,6 miljoen klanten meedoet aan de actie zou dat bij drie plastic verpakkingen per klant al snel betekenen dat we tienduizenden verpakkingen inzamelen tijdens de pilot. Daar worden dan weer andere producten van gemaakt.’ Het ingezamelde plastic wordt door Wibra naar het hoofdkantoor gebracht en vanuit daar naar een gespecialiseerd bedrijf gebracht dat het materiaal sorteert.