Twinkle | Digital Commerce

Lichte daling online bestedingen in tweede kwartaal

2022-09-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:43

Consumenten gaven in het tweede kwartaal minder online uit dan in het kwartaal ervoor. Hoewel nog veel wordt besteed aan tickets en reizen, is dat niet genoeg om een kleine min te voorkomen.

Dat blijkt uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence (eigenaar iDeal). Het totaal aan online uitgaven kwam in het tweede kwartaal neer op 7,9 miljard euro. In het eerste kwartaal was dat nog 8,2 miljard.

Productendip

Dat de online productverkoop in een dip zit, valt eigenlijk al heel het jaar op. Dat is ook terug te zien in de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. In het onderzoek worden de eerste twee kwartalen van dit jaar samengevoegd. De online bestedingen voor producten komen in het eerste halfjaar neer op een daling van 11 procent, in het eerste kwartaal was dit nog -18 procent. Daarbij moet wel worden gemeld dat de cijfers worden vergeleken met een periode waarin de e-commerce sector een uitzonderlijke groei in productenverkoop zag.

Wat ook opvalt, is dat consumenten niet alleen (veel) meer uitgaven aan diensten dan tijdens de coronaperiode, maar ook vergeleken met die periode ervoor. Zo gaf men 2,5 miljard euro uit aan diensten in het tweede kwartaal, in diezelfde periode in 2019 – dus voor de coronamaatregelen – was dat nog 2,3 miljard euro. De categorieën Pakketreizen (+129 procent) en Tickets voor Attracties & Evenementen (+104 procent) stegen het hardst in het tweede kwartaal van dit jaar.

Dan het aantal verkochte online producten, dat nam in het eerste halfjaar vergeleken met dezelfde periode in 2021 af met 14 procent. Toch blijven de online bestedingen van producten met 5,3 miljard euro boven het pre-coronaniveau staan, benadrukt algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org: ‘Consumenten zijn gewend geraakt aan online. Men kiest weer vaker voor een combinatie van on- en offline kopen. De belangrijkste uitzondering op de krimp is te zien bij de categorie Food/Nearfood. Online boodschappen doen blijft populair.’