Twinkle | Digital Commerce

CrossBorder Event warm-up: BartsParts

2022-09-02
1000562
  • [interview]
  • 1:55

13 september is het zover: dan vindt het CrossBorder Event plaats in KAS Meeting-Eventlocatie in Woerden. In aanloop naar dat event lichten we enkele sprekers uit. Deze keer Arno Verkleij, oprichter en ‘Bart’s Executive Officer’ bij BartsParts.

Wat zijn jullie plannen op crossborder gebied?

‘Op dit moment ligt onze focus volledig op de EU-landen. Wij versturen zowel vanuit als naar alle EU-landen. Op korte termijn willen wij in ieder geval graag het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zwitserland toevoegen. Daarna gaan we per land beoordelen of we die gaan toevoegen of niet.’

Wat zijn actuele uitdagingen binnen BartsParts in relatie tot e-commerce over de grens?

‘Onze grootste uitdagingen zijn met name de logistiek, om onze onderdelen snel en tegen aanvaardbare kosten naar onze klanten te kunnen laten sturen. Wij verzenden vanuit 1.100 magazijnen in vrijwel alle EU-landen naar klanten in de gehele EU. Dat brengt behoorlijk wat hoofdpijn op het gebied van logistiek met zich mee. Een tweede belangrijk dossier is de Btw-regelgeving. Ook hier is het versturen van en naar alle landen in de EU best complex.’

Jullie hebben intussen aardig wat crossborder ervaring opgebouwd; waar zijn jullie met name trots op?

‘Wij zijn trots op het feit dat BartsParts in een aantal landen inmiddels een gevestigde naam is voor zowel het verkopen van oude onderdelen als het vinden van onderdelen die (zeker nu) minder goed leverbaar zijn. Het feit dat we in staat zijn volledig geautomatiseerd onderdelen vanuit 1.100 magazijnen in heel Europa weten te verzenden naar onze duizenden klanten (wederom in heel Europa) maakt dat we onszelf soms al  ‘de Amazon van de onderdelen’ noemen.’

Welk ander bedrijf bewonder je op het gebied van crossborder e-commerce?

‘VanMoof vind ik persoonlijk een mooi voorbeeld van een typisch Nederlands bedrijf met een typisch Nederlands product dat behoorlijk succesvol is over de grens. Waar ik zeker ook bewondering voor heb, is een bedrijf als Shopify die het hun klanten super makkelijk maakt een webshop te beginnen en het (inmiddels) ook nog eens super eenvoudig maakt over de grens te gaan.’

Met welke boodschap gaan de bezoekers van jouw sprekerssessie naar huis?

‘The sky is de limit’, maar in e-commerce is het verstandiger om soms uit te gaan van ‘the border is the limit’

Arno Verkleij is één van de sprekers tijdens het CrossBorder Event. Tickets zijn hier te verkrijgen.