Twinkle | Digital Commerce

Onderdelenmarktplaats BartsParts wil de hele wereld bedienen

2022-09-14
1000563
  • 2:04

Het Nederlandse online platform BartsParts groeit snel over de grens. Het bedrijf wist de afgelopen jaren steevast zijn omzet te verdubbelen en de rek is er volgens eigenaar Arno Verkleij nog niet uit: ‘In Europa alleen al ligt voor zo’n 1.4 miljard euro aan moeilijk verkoopbare onderdelen’.

Dat vertelde Verkleij tijdens het CrossBorder Event, dat gisteren plaatsvond in Woerden. Het Nederlandse online platform voor onderdelen van agrarische machines ging in 2018 live en richt zich op boeren, loonwerkers en particulieren. Volgend jaar verwacht het bedrijf break-even te draaien. De propositie: ‘Voor kopers een eenvoudige one-stop-shop oplossing om snel moeilijk vindbare onderdelen te bestellen. Voor verkopers een platform om snel en tegen lage kosten moeilijk verkoopbare onderdelen te verkopen. Tegen hen zeggen we ‘zet jouw oude voorraad om in geld’.’

Wereldwijde afzetmarkt

De beoogde afzetmarkt was bij de start van het platform wereldwijd. De eerste order kwam uit Mexico, aldus Verkleij. Door covid kwam het bedrijf in een stroomversnelling en dreigde het platform echter te overstromen. Sinds die tijd legt BartsParts de focus op de Europese Unie. ‘Dat was jammer, want we hadden veel klanten in het Verenigd Koninkrijk, Amerika en Canada, maar die focus was echt even nodig. We willen die landen weer oppakken zodra hier alles goed staat.’

De groei is volgens Verkleij volledig organisch tot stand gekomen. Het marketingbudget gaat vooralsnog vrijwel geheel naar het aansluiten van nieuwe dealers om het bereik en het aanbod te vergroten, en de verzendkosten te verlagen.

Barts Problems

De grootste moeilijkheid van het model is dat BartsParts onderdelen verstuurt naar klanten in veel landen, maar dat die orders ook vanuit veel landen worden verzonden. Bij het bedrijf zijn dealers aangesloten in achttien landen, met een voorraad van zo’n 14 miljoen onderdelen van 1.600 merken. Zij verzenden maandelijks 3.000 orders binnen de hele EU. ‘Dat brengt met name moeilijkheden met zich mee op het gebied van BTW en verzendkosten, want in elk land gelden andere regels, hebben bezorgers andere kosten en voorwaarden.’

Een andere moeilijkheid is dat veel onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn bij de producent. Daardoor is het vaak onmogelijk om van ieder artikel de juiste afmetingen en gewicht te vermelden. ‘We vermelden daarom bij een bestelling dat we uitgaan van de verzendkosten voor een pakket van standaard gewicht en afmetingen, en het verschil in prijs rekenen we achteraf aan de klant door. Wanneer een bepaald onderdeel dan ineens 500 kilo blijkt te wegen, kan dat voor die klant wel een tegenvaller zijn’.