Steeds meer producten bevatten een digitaal element. Telefoons, slimme tv, smarthomeproducten, e-books enzovoorts. Verkoop jij apparaten die met internet zijn verbonden? Dan zorgt nieuwe wetgeving ervoor dat jij aansprakelijk bent voor het updatebeleid van deze apparaten.
Concreet betekent dit voor jou dat je beleid en procedures moet gaan opstellen rond het updatebeleid van deze apparaten. Je moet op je website duidelijk gaan informeren over hoelang de klant updates mag verwachten en hoe hij deze kan installeren.
Communiceer over het updatebeleid
De grootste impact op webshops die IoT-apparaten verkopen is dat die aansprakelijk worden voor het verstrekken van updates en informatie over het updatebeleid. Het is belangrijk om je klant goed en volledig te informeren over hoelang updates worden geleverd. Communiceer dit duidelijk naar je klanten op de productpagina, bijvoorbeeld bij productspecifi caties. Ook moet je de klant informeren over hoe hij updates moet installeren. Dit doet de fabrikant vaak door gebruikersinstructies die bij het product worden geleverd, maar jij bent hier als verkoper dus wel aansprakelijk voor.
Aansprakelijkheid uitsluiten
Hoelang een consument een update mag verwachten is afhankelijk van de levensverwachting van een product. De termijn dat een consument updates mag verwachten hangt af van omstandigheden. Als een product een langere levensverwachting heeft dan de termijn dat de fabrikant updates verstrekt, blijf je als verkoper aansprakelijk voor het leveren van updates. Deze aansprakelijkheid kan echter wel worden uitgesloten als een verkoper uitdrukkelijk voor de aankoop van het IoT-apparaat aan de consument laat weten dat hij geen recht heeft op updates en de consument hiermee ook uitdrukkelijk (dus niet in algemene voorwaarden) mee instemt.
Weten hoe het precies zit en hoe je dit aanpakt? Lees hier het stappenplan.
Vincent RomvielJurist
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Verkoop jij IoT-apparaten? Let op deze wetgeving
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.