Online moderetailer Boohoo gaat kosten in rekening brengen voor het terugsturen van producten. Klanten moeten vanaf 4 juli 1,99 pond (omgerekend 2,36 euro) afrekenen voor een retourzending.
Deze kosten worden automatisch afgetrokken van de terugbetaling van de geretourneerde items. Volgens een woordvoerder van Boohoo werden de retourkosten geïntroduceerd omdat de kosten almaar stijgen, zo wordt verteld aan de BBC: ‘Gezien de verzendkosten zijn gestegen, moesten we kijken waar we ons kunnen aanpassen zonder afbreuk te doen aan waar onze klanten het meest van houden: het gemak van winkelen bij ons en de grote waarden die onze merken bieden.’
Boohoo is niet de eerste modespeler die terugkrabbelt wat betreft gratis retouren. Onder andere Zara, Uniqlo en Zalando gingen de webshop al voor. Daarmee lijkt de tijd van gratis retourneren binnen de online mode-industrie dan toch echt tot een einde te komen. ‘We kunnen verwachten dat deze trend zich voortzet’, vertelt retailexpert Catherine Shuttleworth tegen de BBC. ‘Als je iets koopt voor tien pond bij Boohoo, is twee pond aan retourkosten wel iets waar je als klant over nadenkt. Dan verlies je 20 procent van je investering om het terug te sturen.’
Goede dag Wij hadden wat besteld bij Boohoo en hebben wat artiekelen retour gestuurd. Via Boohoo kon je de kosten voor retoer alleen via credit cart metalen. Aangezien wij deze niet hebben moesten we het verzenden zelf regelen. Bij post nl ingeleverd maar moesten 20 euro versendkosten betalen, maar ze wist een antwoordnummer in nederland zodat het gratis kon, dit had ze vaker gedaan en geen klachten gehad. Alleen bij ons nu na 3,5 week nog steeds niks gehoord.
Heel interessant.
Ik vind dit een heel positief teken. In Nederland zijn we zo met het klimaat bezig, maar wat denk je wat al die retouren aan afvalmateriaal en luchtverontreiniging met zich mee brengen. Daar wordt op dit moment totaal niets mee gedaan. Worden er retourkosten in rekening gebracht, dan is het gedaan met het klakkeloos bestellen en retourneren. Met name op Bol.com zijn consumenten daar erg verwend in. Amazon kent in elk geval een beter beleid.