Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Veepee

2022-06-20
1000562
  • [interview]
  • 3:55

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Maarten Wijdekop, commercial director Veepee Nederland.

Kun je iets vertellen over de online geschiedenis van Veepee?

‘Veepee is een pure player die een breed assortiment aanbiedt, met merken uit diverse categorieën, tegen scherpe prijzen. De Benelux-tak van Veepee is ontstaan vanuit Vente-Exclusive.com, een Belgische webshop opgericht in 2006 en gespecialiseerd in flash sales van verschillende merken. Het is de enige Belgische webshop die ook in Nederland is uitgegroeid tot marktleider. In 2015 werd de Franse speler Vente-Privée de nieuwe hoofdaandeelhouder van Vente-Exclusive. In de jaren erna verenigde Vente-Privée alle overgenomen Europese platformen onder één naam: Veepee. Deze fusie kwam tot stand in januari 2022 met de migratie van de vorige website naar een gloednieuw platform, ontworpen om de Europese strategie van de Veepee-groep te ondersteunen. We zijn anno 2022 actief in tien landen.’

Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?

‘We hebben al onze digitale activiteiten samengevoegd op één platform, zowel op de website als in de app. Dit heeft veel voordelen voor onze leveranciers, omdat zij hun collecties nu gemakkelijk in al onze regio’s kunnen verkopen. Uiteraard is het voor onze leden ook een verbetering; zij kunnen profiteren van een gebruiksvriendelijkere site en de toegang tot meer sales. Dat doen we om onze Europese ambities en groeidoelstellingen zo goed mogelijk te ondersteunen.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘Onze nieuwe website geeft de creatieve en artistieke identiteit van Veepee weer en biedt leden een optimale winkelervaring. Zij hebben nu toegang tot een breder gamma merken en het loyaliteitsprogramma is vervangen door het Premium-abonnementsprogramma. Daarmee kunnen leden profiteren van allerlei voordelen, zoals gratis levering vanaf 50 euro en één dag eerder toegang tot bepaalde verkopen. Via de zoekbalk kunnen klanten nu specifieke merken en producten vinden die op dat moment beschikbaar zijn binnen onze flash sales.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘Naast de klassieke flash sales die nog steeds de basis zijn van onze activiteiten, biedt ons nieuwe platform de mogelijkheid om functies toe te voegen en nieuwe concepten te ontwikkelen. Daardoor kunnen we partnermerken ondersteunen bij het vergroten van hun naamsbekendheid en de traffic naar hun on- en offline verkoopkanalen verhogen. Daarnaast werken we ook aan de uitrol van een speciale marktplaats voor onze partnermerken. In het kader van ons voornemen om duurzame e-commerce te stimuleren, werken we aan innovatieve projecten zoals Re-cycle, een initiatief waarbij leden hun oude artikelen gratis kunnen inleveren in ruil voor waardebonnen. Dit project is al een groot succes in Frankrijk en Spanje.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘Ons nieuwe platform is intern ontwikkeld door VP tech, dat is ons zevenhonderdkoppige IT-team. Hierdoor waren we in staat om op een flexibele en efficiënte manier te werken en om te gaan met meerdere – en soms veranderende – prioriteiten. Dankzij dat gespecialiseerde IT-team kan Veepee zich onderscheiden in een voortdurend veranderende omgeving en kunnen we partnermerken ondersteunen in hun omnichannel strategie. Het geeft daarnaast ook de flexibiliteit om nieuwe concepten te ontwikkelen en testen. Op deze manier bieden we zowel de prettigste online omgeving voor partnermerken als de beste winkelervaring voor klanten.’

Is het geplande budget overschreden?

‘We hebben drie jaar gewerkt aan dit project en we hadden twee vaste beperkingen: tijd en budget. Om die zo goed mogelijk te bewaken, volgden we wekelijks de voortgang en de mogelijke risico’s. Waar we een potentieel risico op budgetoverschrijding of vertraging vaststelden, hebben we dat direct beperkt door de prioriteiten tegen elkaar af te wegen.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘We hebben als bedrijf inmiddels ervaring met prioriteiten stellen, moeilijke beslissingen nemen, fouten erkennen en ons snel aan te passen. Dat maakt dat dit langlopende project erg succesvol heeft uitgepakt. Gedurende de afgelopen drie jaar was onze grote kracht de focus van het project te leggen op de integratie van Veepee-leden uit verschillende regio’s. Eerst in het zuiden van Europa, in Spanje en Italië, daarna in het noorden in Duitsland, Oostenrijk en ten slotte in de Benelux.’

Welke stappen wil Veepee in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘Veepee richt zich in de eerste plaats op flash sales, maar het DNA van het bedrijf is altijd gebaseerd geweest op circulariteit: we verkopen de stock van grote merken online. Nu de convergentie naar het nieuwe platform effectief en geconsolideerd is, is het onze ambitie om ons model verder te diversifiëren en ook nieuwe concepten te ontwikkelen. Momenteel plannen we dan ook de uitrol van verschillende projecten, zoals Re-cycle. Elk Re-cycle evenement van Veepee wordt georganiseerd in samenwerking met een merk: leden sturen hun gebruikte artikelen van dit merk gratis op en ontvangen in ruil daarvoor waardebonnen. De ingeleverde artikelen worden vervolgend geüpcycled of gerecycled. We onderzoeken daarnaast ook de mogelijkheid om een eigen marktplaats te ontwikkelen om merken te ondersteunen in hun digitale strategie.’