De wapenfeiten van Stoov de afgelopen jaren liegen er niet om: het bedrijf dat gespecialiseerd is in oplaadbare warmtekussens wint terrein in Europa. Vorig jaar breidde de onderneming uit naar Denemarken en Frankrijk én het bedrijf voert momenteel de CrossBorder Top 30 aan. Niek Veendrick, ceo van Stoov: ‘Overal waar je seizoenen hebt, komt een Stoov van pas.’
‘We warm people, not the planet’, is de slogan van het bedrijf dat duurzame, oplaadbare warmtekussens (en dekens) produceert en verkoopt voor binnen en buiten. Het idee is simpel: door direct contact te maken met de warmtebron in een Stoov, gaat er geen energie verloren en kan de verwarming een paar graden lager. Duurzaamheid is dan ook één van de drijfveren van Stoov, vertelt ceo Niek Veendrick: ‘Door het directe contact creëer je met Stoov je eigen microklimaat. De thermostaat kan dan een paar graden lager en er wordt minder gas verbruikt. Daarnaast is het kussen draadloos en kun je het na opladen zo’n vier uur gebruiken. We besteden bovendien veel aandacht aan het design van de kussens en dekens. We hebben talloze stoffen voor zowel indoor als outdoor.’
Voor Veendrick was het duurzame aspect van Stoov één van de redenen om in januari van dit jaar toe te treden als ceo van het bedrijf: ‘Ik hou van merken die een wat grotere missie hebben dan alleen winst. Ik vind het altijd mooi als een bedrijf enerzijds gebaseerd is op tech en anderzijds een digital d2c-aanpak heeft. Stoov heeft alle drie die zaken: het maakt een technologisch kussen met een chip erin, levert alleen via de website direct aan klanten en maakt de wereld een beetje beter door de duurzaamheidsmissie.’
Meerdere touchpoints
De warmtekussens winnen zowel in binnen- als buitenland aan populariteit. De laatste toegevoegde landen in het portfolio van Stoov zijn Denemarken en Frankrijk en op termijn wil het bedrijf ook andere markten in Europa gaan aanboren. Veendrick: ‘Wij zeggen zelf: overal waar je seizoenen hebt en het in de winter of op een zomeravond frisjes wordt, komt een Stoov van pas. Daardoor zijn we eigenlijk in bijna heel Europa relevant. We kozen ervoor om na Duitsland, Oostenrijk en België uit te breiden naar Denemarken en Frankrijk, mede omdat we als bedrijf geloven in testen en leren. Met die twee landen hebben we verschillende markten te pakken die we weer op een andere manier moeten bedienen. Na onze livegang in Duitsland zagen we bijvoorbeeld dat je echt het vertrouwen van de Duitse klant moet winnen, meer dan bij de Nederlandse klant. Duitsers gaan voor betaalbaarheid en bekendheid, dus moet je ze ook via meerdere touchpoints benaderen. Niet alleen online, ook op tv en via outdoor. Het begint daar dus wat trager, maar als je het vertrouwen eenmaal hebt gewonnen gaat het ook ineens veel sneller. Inmiddels gaat meer dan 70 procent van onze kussens de grens over. Wij zijn een lerende organisatie, waarbij we de data op orde hebben en goed kijken naar wat er gebeurt in een markt.’
Achterkant
Voor nu blijft het dan ook even bij de uitbreiding naar Denemarken en Frankrijk: ‘We willen eerst begrijpen hoe die consument zich gedraagt. Daarna gaan we verder kijken, in eerste instantie binnen Europa.’ Het bedrijf wil daarnaast niet ingehaald worden door zijn eigen succes en te snel uitbreiden, zo legt de ceo uit: ‘We willen groeien met behoud van kwaliteit, zodanig dat we ook aan de achterkant onze zaken voor elkaar hebben, zoals de supplychain, fulfilment en klantenservice. Hard groeien dus, maar zonder in te leveren op onze hoge klanttevredenheid. Vooralsnog beleveren we alles vanuit Nederland, dus moeten we heel goed kijken welke landen het beste passen voor een eventuele uitbreiding.’ Toch zou daar snel verandering in kunnen komen. In de loop van dit jaar wil Stoov zijn eerste Duitse distributiecentrum gaan openen. Daarmee verwacht de onderneming een aantal dingen te bereiken, zegt Veendrick: ‘Een dc in Duitsland zorgt ervoor dat we dichter bij de consument zitten, wat het gehele leveringsproces een stuk duurzamer maakt. Daarnaast wordt de levertijd korter en vergemakkelijkt het de gang naar andere landen.’
Luxeprobleem
Naast het nieuwe distributiecentrum heeft Stoov nog andere doelen voor het komende jaar: ‘We willen vooral de categorie warmtekussens op de kaart zetten’, aldus Veendrick. ‘Dat is een categorie die eigenlijk nog niet bestaat. Middels campagnes en pr willen we mensen bekendmaken met het product en Stoov vestigen als hét warmtekussenmerk. Daarnaast willen we onze organisatie klaarmaken voor verdere groei, door het team te versterken met toptalent en daarmee onze marketing en supplychain te verbeteren en verdiepen voordat we de sprong groter maken. De supplychain staat momenteel bovenaan ons lijstje. We hebben een luxeprobleem dat onze winkel aan het einde van het jaar bijna leeg is, maar we willen natuurlijk zorgen dat we klaar zijn voor verdere groei. Als we de bal wat verder wegtrappen is ons ultieme doel om binnen enkele jaren tien miljoen mensen duurzaam te verwarmen met Stoov. Sinds onze oprichting in 2014 verwarmen we inmiddels meer dan 300.000 mensen.’
Over Stoov
Stoov is een Nederlands bedrijf dat kussens met infraroodverwarming ontwerpt en produceert. Het bedrijf werd in 2014 opgericht door Teun van Leijsen en is al sinds de oprichting actief over de grens. Meer dan 70 procent van de verkopen gaat naar het buitenland, met name naar de Duitse markt. Het bedrijf groeide in een tijdsbestek van twee jaar met een factor vijftien. Stoov heeft webshops in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Frankrijk. Niek Veendrick is sinds januari 2022 ceo van het bedrijf, eerder was hij ceo van Greetz.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'We willen groeien met behoud van kwaliteit'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.