Twinkle | Digital Commerce

Rich media brengt de winkelervaring dichterbij

2022-04-25
1000562
  • [branded content]
  • 3:45

‘Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden’. Dat oude gezegde is anno 2022 misschien wel meer waar dan ooit. Met Rich Media, online productfoto’s waarmee de consument het product van alle kanten kan bekijken, kan draaien en kan inzoomen, heb je als retailer een voorsprong op je concurrenten. En dankzij de expertise en producten van Orbitvu houd je de fotografie - en de kosten - in eigen hand.

“Hoe kun je je onderscheiden van je concurrenten als alle producten op dezelfde plaats worden aangeboden? Je kunt natuurlijk concurreren op prijs, maar wat nu als je dat niet wil?” Lennart Stachowitz, samen met zijn vader Dirk sinds medio 2021 eigenaar van Orbitvu Benelux BV, spreekt vol passie over ondernemen. “Er was al een verschuiving naar online shoppen gaande, maar met de komst van corona is dat allemaal in een stroomversnelling geraakt. Je ziet dat ondernemers ineens meer aan hun websites gingen doen. Beeld, foto’s en video’s, maken daar een belangrijk deel van uit. Bezoekers van de website kijken graag naar plaatjes en video’s. Met onze Alphashot- en Alphastudio-machines voor productfotografie kun je als gebruiker eenvoudig goede foto’s, 360°s en video’s maken en op je eigen website plaatsen.”

De klanten van Orbitvu zijn heel divers, daarom is er voor elke wens een passend product. Dat gaat van de kleine Alphashot Micro voor bijvoorbeeld sieraden tot de FashionStudio en de BikeStudio waar echte modellen of fietsen in passen. “Welk product je ook verkoopt, met onze producten maak je heel eenvoudig vrijstaande, consistente en realistische foto’s die je niet meer hoeft na te bewerken. Het maken, editen, publiceren van content hebben wij als één workflow verwerkt in de besturingssoftware. We blijven werken aan uitbreiding van de oplossingen en toevoegen van nieuwe features ” “Onder onze klanten zijn veel schoenen- en kledingwinkels, zoals Omoda. Ook technische bedrijven, zoals een technische groothandel, gebruiken onze producten. Maar we leveren niet alleen aan commerciële bedrijven, ook musea gebruiken Orbitvu om hun collectie voor de eeuwigheid vast te leggen.”

Onderscheidend door foto’s

Goede foto’s zijn niet alleen aantrekkelijk om te zien, maar bieden een duidelijke meerwaarde voor zowel de consument als de ondernemer. “Als elke ondernemer dezelfde stockfoto’s van de leverancier gebruikt ziet de consument geen verschil. De prijs wordt dan bepalend. Met eigen, goede foto’s kun je het verschil maken. Daarnaast kun je het aantal retour gestuurde artikelen verminderen. Als de consument het product van alle kanten kan bekijken voor aankoop, en bijvoorbeeld kan zien hoe kleding valt, zijn ze veel minder snel geneigd je product retour te sturen. Skiwebshop, een van onze klanten, doet dat heel goed. Zij hebben een grote hoofdfoto waarop je kunt inzoomen en daarnaast detailfoto’s. Zo kun je bij een jas zien hoeveel zakken er zijn, waar de ritsen zitten, of er een capuchon is enzovoort. Ook maken ze filmpjes met een model zodat je kan zien wat er gebeurt als je beweegt.”

“Een ander goed voorbeeld van slim gebruik van foto’s en video’s is Omoda. Zij combineren foto’s waarop je kunt inzoomen met een filmpje en laten ook zien hoe bijvoorbeeld een jurk combineert met verschillende accessoires. Dan kun je in één keer een volledige outift uitkiezen.”

Product teleporting

De filosofie van Orbitvu is ‘Product Teleporting’, het fysieke product zo levensecht als mogelijk teleporteren naar het onlinekanaal. Daar hoort ook bij dat de kleuren op de foto zo realistisch mogelijk moeten zijn. “Als je bijvoorbeeld schoenen koopt die op de website bordeauxrood lijken en ze zijn in werkelijkheid felrood, dan gaat de doos open en daarna meteen weer dicht. Ook de textuur is belangrijk, we willen dat de klant het product bijna kan voelen.”

Een verdere ontwikkeling van Rich Media is Orbittour, dat 360 graden presentatie interactief maakt. De klant kan klikken op delen van de foto waarna meer informatie verschijnt. Dat kan een tekst met uitleg zijn, een detail of een filmpje. Of een combinatie. “Het is een arbeidsintensief proces, maar het biedt de klant wel alle mogelijke informatie. Je kunt Orbittour ook gebruiken om een handleiding te maken. Dichter bij een echte winkelervaring kunnen we nu nog niet komen.”

Orbitvu Benelux BV is exclusieve dealer in de BeNeLux van Orbitvu-oplossingen, wereldleider op het gebied van technologische innovaties voor geautomatiseerde 2D-, 3D- en 360 graden productfotografie. Alle producten, zowel de hardware als de software, zijn eigen ontwerpen en worden in eigen huis gebouwd. De productfoto’s kunnen in de cloud worden bewaard, maar ook op de eigen server van de webshop. De gebruiker kan zelf verschillende templates instellen voor diverse producten en zo eenvoudig consistente, realistische foto’s maken.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Orbitvu
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld