Wist je dat 95% van de Nederlandse bedrijven wanneer zij actief worden op de Belgische markt een copy-paste strategie en website voeren? En dat zij hier heel wat kansen laten liggen? Eric Lippens kan het weten, hij vraagt ieder kwartaal aan 100 Belgen hoe Nederlandse bedrijven zaken met hen zouden moeten doen. Daarmee helpt hij ondernemingen om typische Nederlandse fouten te vermijden. Lezers van Twinkle kunnen prangende vragen insturen die hij hier zal beantwoorden. Dit keer:
Waarom is België een moeilijke markt om te adverteren?
Vlamingen spreken gewoon Nederlands, dus zullen ze onze reclamespots, banners en advertenties wel verstaan. Toch? Fout. Je communicatie één op één doorzetten van Nederland naar België zal ongetwijfeld wel wat zaken opleveren. Maar je gaat heel wat kansen laten liggen. Want zeg nu zelf, heb jij vertrouwen in een Vlaams getinte radiospot op de Nederlandse radio? Het zal je ook ongetwijfeld ergeren als je een product opzoekt en enkel Vlaamse zoekresultaten te zien krijgt.
Uiteraard moet je niet plots geheel anders communiceren dan wat je merkidentiteit in Nederland uitstraalt. Ben je een discounter? Dat mag je gerust laten blijken. Vertel over je goede service en kwaliteit, maar leg je commerciële acties eerder in een 1-op-1 communicatie.
Versnipperd medialandschap
Een veel voorkomende fout bij Nederlandse marketeers is dat ze een te klein mediabudget incalculeren voor de Belgische markt. Ze maken vaak de redenering dat België een kleiner land is en dus ook minder inwoners telt om te bereiken. De cost per contact zal dus wel minder hoog liggen? Niet dus! Als je media wilt inkopen in België, zal het je duurder uitkomen dan in Nederland. Dat komt door het versnipperde medialandschap. België is een tweetalig land met verschillende regionale mediaconcerns. Je budget zal dus verspreid zijn en de kosten per contact hoger. Voorzie dus een degelijk mediabudget om beide landsdelen te benaderen met je mediastrategie.
Niet alleen traditionele media vragen extra aandacht, ook bij online media hanteer je best een toegepaste strategie. Het online surf- en koopgedrag van de Belgen heeft in verschillende sectoren een gerichte aanpak nodig met uitgewerkte biedstrategieën en focuspunten.
Wees creatief
De aanpak van je reclamecampagne vereist in België wat creativiteit. Belgen houden van kwaliteit en service. Tegelijkertijd betalen ze daar niet altijd evenveel voor. Belgen houden niet van schreeuwerige promoties. Vermijd dus kreten zoals 2+1 gratis of mega kortingen. Probeer je Belgische klant te overtuigen met humor, creativiteit en kwaliteit.
Vlamingen lezen graag to the point: korte introductieteksten met bulletpoints waar je je unique selling points aangeeft. Walen hebben graag meer uitleg en lezen graag langere teksten. Houd er ook rekening mee dat de Franse taal meer woorden nodig heeft om hetzelfde te zeggen als in het Nederlands. Dit kan impact hebben op je metadata-omschrijving en op de layout van je pagina.
Tot slot raden we je sterk aan om je website aan te passen aan de Belgische markt. Registreer je Belgische domein en pas je woordgebruik aan. In een volgende fase zijn de click-paths en betaalmethoden van belang om te vervlaamsen.