Twinkle | Digital Commerce

In jubileumjaar kiest Spar voor ‘innovatieve’ koers

2022-03-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:04

Supermarkt Spar gaat vernieuwen. Het bedrijf bestaat dit jaar 90 jaar en vindt het de hoogste tijd om ‘buiten gebaande paden naar innovatiemogelijkheden te kijken’. Gemak staat daarbij voorop.

Sinds de oprichting in 1932 heeft Spar een forse fysieke aanwezigheid in Nederland opgebouwd, met 455 winkels. Op het gebied van digitale innovatie valt echter nog wel wat te winnen. In de aangescherpte koers is daar meer ruimte voor, stelt directeur John van der Ent. ‘We kijken bijvoorbeeld naar mobiele oplossingen, doorontwikkeling op het gebied van e-commerce, maar ook de mogelijkheden van vendingmachines en het bieden van oplossingen op plekken en in bedrijven waar catering is afgestoten. Dit zijn slechts voorbeelden, we oriënteren ons breed.’

Om welke innovaties het concreet gaat is nog niet bekend. In het verleden testte Spar met formule Spar University verschillende innovaties, zoals bezorgrobots en een kassaloos concept. Voor Spar moeten de innovaties in ieder geval bijdragen aan het leveren van meer gemak. ‘Gemak drijft ons inmiddels allemaal. Het is zeker niet alleen iets van millennials’, vervolgt Van der Ent. ‘Consumenten van alle generaties hebben een druk en haastig leven. Ze hebben minder tijd en zin om te koken. Daarom zoeken ze voor verschillende eetmomenten naar slimme, tijdbesparende oplossingen.’