Ahold Delhaize is van plan om dit jaar meer in te gaan zetten op Home Shop Centers (HSC) in Europa. Nu maakt alleen Albert Heijn daar gebruik van, om online orders te verwerken.
‘Het is een goede manier om kosten te drukken en efficiënt te werken’, verklaart Wouter Kolk, ceo Ahold Delhaize Europa & Indonesië in een interview met Gondola. Volgens Kolk zijn de Home Shop Centra kleinere magazijnen die ingericht zijn als winkels, zodat orderpickers sneller online bestellingen kunnen rapen.
Ahold is te spreken over dat concept, zo blijkt. Het bedrijf wil de Home Shop Centra voor de andere merken in de rest van Europa uitrollen. Kolk: ‘Eerst is Tsjechië dit jaar nog aan de beurt, daarna gaan we verder.’ Hoewel de HSC’s efficiënt zijn, blijft het volgens Kolk een uitdaging om online bestellingen rendabel te maken. Daarom overweegt het bedrijf de centra meer te automatiseren.
Dark store zijn natuurlijk helemaal niet nieuw. De vraag is echter hoe je efficientie brengt naar een magazijn waar medewerkers als een consument moeten handelen door de layout.