Als er iemand op de hoogte is van internationale e-commerce dan is het Marlene ten Ham. Ze leidde vanuit Brussel de koepelorganisatie Ecommerce Europe en staat nu aan het roer van de Nederlandse belangenvereniging Thuiswinkel.org. Bij Marlene zijn we dus aan het juiste adres om inzicht te krijgen in welke richting internationale e-commerce navigeert. We vragen haar naar de huidige internationale trends en of je export moet overwegen als e-commerce ondernemer.
In 2025 is een kwart van alle online bestellingen internationaal: bereid jij je voor op deze klanten uit het buitenland? Wat je aanpak ook is, versturen naar het buitenland doe je net zo makkelijk met PostNL. Lees er meer over in het digitale magazine internationale e-commerce.
Ontwikkelingen internationale e-commerce
Marlene: ‘Er is al jaren een groei in internationale e-commerce. Je ziet dat veel webwinkels hun producten via hun eigen website aan buitenlandse online shoppers aanbieden of laagdrempelig via internationale platformen en marktplaatsen. Let wel, er ligt nog een hele grote markt voor Nederlandse webwinkels. Want Europeanen kopen steeds meer crossborder. Sommige Oost-Europese landen doen zelfs niet anders omdat de eigen online shopping markt nog niet zo volwassen is. Wat hierbij opvalt is dat gemiddeld 13 % van de bezoekers aan Nederlandse webwinkels uit het buitenland komen. Ten opzichte van een Europese e-commerce groei van 27,4% per jaar. En in 2020 leverde online shoppen in Europa alleen al 757 miljard Euro op. Dus daar valt voor Nederlandse e-commerce ondernemers nog een hoop winst te behalen.’
Waar staat de internationale e-commerce over 10 jaar?
Het is duidelijk: er ligt nog een behoorlijke potentie over de grens voor Nederlandse webwinkels. Maar hoe ziet de toekomst eruit? Marlene: ‘Over tien jaar is wet- en regelgeving veel meer geharmoniseerd en gefocust op crossborder ondernemen. De populariteit van platformen en nearshoring, het dichter bij huis produceren, is dan behoorlijk toegenomen. Het productaanbod van Nederlandse webwinkels haakt meer in op de internationale vraag. Ook weten we over tien jaar heel goed waar ons product vandaan komt. De hele keten van producten is voor consumenten transparanter. Dat geldt overigens ook voor vervoerders. En waar de consument nu kiest voor gratis en snelle levering, zijn in de toekomst duurzame bezorgopties de meest gebruikte manier voor consumenten om een pakje te laten bezorgen. En dat geldt ook voor duurzamer verpakken, consumenten gaan er over tien jaar gewoon van uit dat ieder pakketje duurzaam is verpakt. Dat is een no-brainer dan. En uiteindelijk is het gemak voor de internationale shopper nog beter, nog meer gepersonaliseerd. Het is dan volledig normaal om lokale bezorgopties te kiezen en om op die manier te retourneren. En contact met je favoriete webwinkel opnemen gaat standaard in je eigen taal. De grote platformen zijn daar dan compleet op ingericht. We weten al veel, maar met data gaan we dit soort dingen nog veel slimmer inzetten dan we nu al doen.’
Grenzen verleggen dus!
Groei in internationale e-commerce, meer kennis, platformen: er zijn zoveel mogelijkheden. Het is dus van belang om je webwinkel crossborder in te richten. Marlene: ‘Het is zo’n gefragmenteerd landschap buiten Nederland, met alleen al in Europa 27 verschillende landen en eigen regels. Het is echt even investeren in wat jouw internationale klanten willen. Maar als je dat eenmaal onder de knie hebt, ligt de wereld aan je voeten!’
Meer lezen over trends in internationale e-commerce? Marlene deelt ze in het digitale magazine internationale e-commerce! Ook vind je er praktische tips en tricks voor het verzenden naar het buitenland en leer je je klant in het buitenland echt goed kennen. Digitaal magazine internationale e-commerce van PostNL.