Bol.com heeft afgelopen jaar 27 procent meer op zijn platform verhandeld dan het jaar ervoor. In totaal komt het handelsvolume op het platform neer op 5,5 miljard euro. De 49.000 verkooppartners zijn goed voor het grootste deel: 61 procent.
Dat blijkt uit cijfers die zijn bekendgemaakt door moederbedrijf Ahold Delhaize. Daarmee loopt bol.com dus definitief wat voor op de eerdere prognose van Ahold, die vorig jaar liet weten uit te gaan van een handelsvolume van 5 miljard. In de loop van het jaar werd dat echter al bijgesteld naar 5,5 miljard.
Het brutoresultaat van bol.com komt neer op 166 miljoen euro, ongeveer gelijk aan het jaar ervoor. Ook dat is in lijn met de eerdere prognose van Ahold Delhaize. Over de online cijfers van de andere dochterondernemingen van Ahold Delhaize wordt zoals gebruikelijk minder uitgebreid gecommuniceerd. Die worden samen met het handelsvolume van bol.com onder de noemer ‘net consumer online sales’ op een hoop gegooid. In de Europese markt steeg dat bedrag met 30,8 procent naar 7,1 miljard euro.
Openheid
Terug naar bol.com: niet eerder rapporteerde Ahold Delhaize zo gortig met cijfers over zijn online paradepaardje als nu. Zoals te zien is in onderstaande grafiek bijvoorbeeld. De reden daarachter is vrij logisch. Ahold Delhaize is van plan om bol.com dit jaar naar de beurs te brengen, waardoor meer openheid van cijfers noodzakelijk is. Zo is nu ook bekend dat de netto omzet van bol.com over 2021 uitkomt op 2,8 miljard euro, tegenover de 5,5 miljard euro aan handelsvolume.
Maar het blijft niet alleen bij meer openheid over bol.com. Ceo Frans Muller van Ahold Delhaize kondigt namelijk aan de komende jaren flink te willen in het platform: ‘We blijven investeren in ons hele distributienetwerk en bouwen aan nieuwe digitale mogelijkheden. Dit zal vooral zichtbaar zijn bij bol.com, waar we investeringen in 2022 meer dan verdubbelen.’ Muller laat ook weten waarin wordt geïnvesteerd bij bol.com. ‘De investeringen die we in 2022 plannen, zijn de start van een meerjarige investeringsfase om de infrastructuur in lijn te brengen met de volumegroei die we de komende jaren verwachten.’ Daarnaast wordt geïnvesteerd in services op gebied van logistiek maar ook de advertentie-tak. ‘We zijn enthousiast over dit hoofdstuk en de evolutie van bol.com’, besluit de ceo.
De totale omzet van Ahold Delhaize kwam afgelopen jaar uit op 75,6 miljard euro, een groei van 3,3 procent. Daar blijft een nettowinst van 2,25 miljard euro van over.
Veel deelnemers binnen het de verschillende digitale platforms dragen te weinig of helemaal geen BTW af over de omzet hier wordt door de Belastingdienst nauwelijks op gecontroleerd . De gewonde winkelier is hierdoor gedupeerd.