Twinkle | Digital Commerce

Hiernaar kijken de juryleden van Shopping Awards 2022

2022-01-20
1000562
  • [nieuws]
  • 4:16

Met nog één week te gaan tot de sluiting van de inschrijvingen staat het aantal aanmeldingen voor de Shopping Awards 2022 al op ruim 260. Welke webwinkels vallen dit jaar in de prijzen? We vroegen enkele juryleden van de vakprijzen alvast waar zij op gaan letten.

Tijdens het Shopping Awards jubileumgala in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee worden de publieks- en vakprijzen voor de digital commerce sector uitgereikt. De vakprijzen worden uitgereikt in zes categorieën. Voor de vakprijzen Beste Starter, Duurzaamheid, B2B, Logistiek en Marketplace Seller zijn er deskundige vakjury’s. Voor het snelst groeiende e-commerce bedrijf van Nederland is er de Ecommerce50 Award. De publieksprijzen worden uitgereikt in 40 categorieën. De winnaars daarvan worden bepaald volgens het Songfestival principe: 50% door stemmen van consumenten, 50% door beoordelingen van experts uit de Shopping Awards community.

Alle webwinkels kunnen zich aanmelden voor deelname aan de Shopping Awards 2022. Inschrijven kan tot 28 januari.

DS Smith Duurzaamheid Award

Deze vakjury staat onder leiding van Ed Nijpels, voorzitter van het voortgangsoverleg klimaatakkoord. De award gaat naar de webwinkel die aantoont dat het de grootste verbeterslag op het gebied van duurzaamheid heeft gemaakt. Een belangrijke prijs, vertelt jurylid Babette Porcelijn, auteur van o.a. het boek Het Happy 2050 Scenario. ‘Corona heeft webwinkels vleugels gegeven, als een bijeffect van de lockdowns. Het is in zo'n groeimarkt belangrijk om je integriteit te behouden. Sterker nog, om een stap extra te zetten voor mens en planeet.’ Een meerderheid van de Nederlandse bedrijven is gestart met duurzaamheidsinitiatieven, ziet mede-jurylid Rajiv Laigsing h van Bringly. ‘Veel Nederlanders vinden dat duurzaamheid een topprioriteit moet blijven en het aandeel van consumenten dat bereid is om hiervoor meer te betalen stijgt ook. Initiatieven zoals Click & Collect en Ship-from-Store worden steeds meer een onderdeel zodat klanten ook een duurzame keuze hebben.’

Waar letten zij op bij de jurering van deelnemers? Porcelijn: Hoe kun je als webwinkel bijdragen aan verduurzaming en een eerlijke wereld? Dus niet alleen 'minder slecht', maar ook echt bijdragen aan de oplossingen die we zo hard nodig hebben? Hoe kun je geld verdienen met minder spullen verkopen? Hoe kun je geld verdienen met natuur herstellen of vervuiling opruimen? Als je daar een antwoord op hebt, dan bén je al een winnaar!’ Laigsingh: ‘Authenticiteit en geloofwaardigheid staan voorop. Het is belangrijk dat organisaties het maken van impact integreren in de kern van hun bedrijf en niet enkel inzetten als hulpmiddel om mee te adverteren.’

Bol.com Marketplace Seller Award

Deze vakjury staat onder leiding van Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan de Nyenrode Business Universiteit. De award gaat naar de organisatie die zich weet te onderscheiden met zijn marktplaatsstrategie en werd in 2021 gewonnen door Maximondo. Een van de uitdagingen waar marketplace sellers voor staan, is volgens jurylid Emilie Valkestijn, cco van 10XCREW, de focus op meerdere kanalen. ‘Het echt omnichannel aan laten sluiten van de klantbeleving door de hele customer journey en synergie vinden in de verschillende online en offline kanalen.’ Hij zal gaan letten op ‘een klein stukje transformatie, innovatie, groei en test & learn.’

Het geheim van een goede inzending? Mede-jurylid Eduard Hoogenboom, director network development van bol.com: ‘Dat je duidelijk maakt waarom je strategie en daadwerkelijke prestaties onderscheidend zijn. En hoe je dat onderscheid vast gaat houden en uitbouwen.’

DHL Logistiek Award

Deze vakjury staat onder leiding van Kees Jan Roodbergen, hoogleraar Kwantitatieve Logistiek Rijksuniversiteit Groningen. De award, die in 2021 naar Blokker ging, is een beloning voor de grootste verbeterslag op het gebied van logistiek die een bedrijf het afgelopen jaar heeft gemaakt. Een belangrijke ontwikkeling op dit gebied is de opkomst van instant deliveries, stelt jurylid Jack Pool, ceo van Districon Solutions en BigMile. ‘Met enorm veel investeringen wordt de consument verwend tot het plaatsen van orders die binnen 10 minuten geleverd moeten worden. Het is niet meer de vraag of de consument er behoefte aan heeft, de behoefte wordt masaal gecreëerd en is daarmee niet meer weg te denken uit het huidige landschap, met name in de grote steden.’ De enorme groei in volume zet de hele keten onder druk, en dat in een tijd van schaarste aan personeel. ‘Het waar maken van de service belofte aan de consument is nog meer dan anders een uitdaging.’

Wat is het geheim van een goede inzending? Pool: ‘Die heeft de wensen van de individuele consument centraal staan, is duurzaam, zowel voor het milieu als het personeel, efficiënt en schaalbaar.’ Mede-jurylid Juliette van Neerijnen, Coördinator digitale innovatie bij TLN Logistiek ziet ook graag een combinatie van factoren: ‘Een goede inzending zou voor mij een combinatie zijn van een innovatieve (warehouse) oplossing voor zowel uitgaande als retourlogistiek en duurzaamheid. Efficiënte logistiek, ondanks of juist dankzij de krappe arbeidsmarkt.’

Pay.nl B2B Award & Paypal Beste Starter Award

Naast deze vakprijzen buigt een vakjury onder leiding van Jerry van Leeuwen zich over de B2B Award. Deze jury laat weten te kijken naar de algemene kwaliteit van online activiteiten, de integratie van de diverse digitale kanalen die online/offline gebruikt worden en de digitale stap voorwaarts die een bedrijf het afgelopen jaar heeft gezet. Ook voor nieuwere webwinkels valt er een prijs te winnen: onder leiding van digital commerce professor Jesse Weltevreden buigt een vakjury zich over de Beste Starter Award. Vorig jaar werd de prijs gewonnen door 12taste.com, dat een jaar lang door het leven mocht als boegbeeld van startende Nederlandse ondernemingen op het gebied van digital commerce.

Kijk hier voor meer informatie over de Shopping Awards en de criteria om deel te nemen.