Twinkle | Digital Commerce

Groei online bestedingen houdt aan, verkoop producten zwakt af

2021-12-22
1000562
  • 1:59

De online consumentenbestedingen en online aankopen in Nederland zijn in het derde kwartaal van 2021 gegroeid. De groei wordt met name aangejaagd door de verkoop van diensten. De online verkoop van producten lijkt te normaliseren met slechts 6 procent groei.

De online consumentenbestedingen groeide met 21 procent naar 6,9 miljard euro. Het aantal online aankopen steeg met 12 procent naar 85,5 miljoen. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

In het derde kwartaal van 2021 deed 87 procent van de Nederlanders (15+) een aankoop online. Dit is een iets lager aandeel dan in dezelfde periode vorig jaar. Online kopers deden gemiddeld wel meer aankopen (+12 procent) en ze besteedden hier per aankoop meer aan (+8 procent). Het gemiddeld besteed bedrag per online koper is daardoor sterk gestegen (+21 procent).

De groei in totale online bestedingen wordt voornamelijk aangejaagd door de sterke groei van diensten (+82 procent). Voor producten is er een bescheidener groei weggelegd van 6 procent. Het aantal online aankopen is dit kwartaal gestegen, maar ook hier liggen de groeicijfers voor diensten (+47 procent) hoger dan voor producten (+8 procent). De productcategorieën die de sterkste groei in online aankopen laten zien zijn Food/Nearfood (+19 procent) en DIY/Garden (+18 procent). Home & Living laat daarentegen juist een daling van 14 procent ten opzichte van Q3 2020. Dat is opvallend, aangezien deze categorie juist een sterke stijging liet zien in online bestedingen in het eerste half jaar van 2021.

Effect nieuwe btw-regels

Het effect van de btw-regels die per 1 juli zijn ingegaan voor goederen van buiten de EU, is dit kwartaal in de cijfers terug te zien. Het aantal online cross-border aankopen nam af met 10 procent (van 9,5 miljoen naar 8,6 miljoen) ten opzichte van Q3 2020. De bestedingen aan online cross-border gekochte producten daalden met 6 procent. Vooral de bestedingen aan producten op Chinese websites dalen dit kwartaal (van 14 procent naar 10 procent). Thuiswinkel.org directeur Marlene ten Ham: ‘Vanaf 1 juli moet over álle goederen van buiten de EU die rechtstreeks worden geleverd aan particulieren in een EU-land, btw worden betaald ongeacht de waarde van de zending. Het gelijke speelveld dat de EU hiermee creëert voor alle verkopers binnen en buiten de EU, is voor de Nederlandse online retail een goede ontwikkeling.”