Twinkle | Digital Commerce

Hoe kom je tot een eigen marktplaats?

2022-01-26
1120630
  • [achtergrond]
  • 1:07

In navolging van een aantal andere online retailers hebben MediaMarkt, Decathlon en kleertjes.com het marktplaatsmodel omarmd: ze openden de afgelopen jaren de poort voor andere verkopers.

Marktplaatsen zijn er in alle soort en maten: voor goederen, diensten, banen of een combinatie daarvan. Gericht op consumenten en/of bedrijven. Een marktplaats kan op verschillende manieren extra verdiensten opleveren voor bestaande e-commercespelers, maar het vergt een businessmodeltransformatie waar alle afdelingen van een organisatie bij betrokken zijn. Daar gaan scherpe keuzes aan vooraf.

Dimensies, businessmodelattributen en specificaties

De expertgroep Marketplaces: start your own Platform van ShoppingTomorrow heeft de verschillende businessmodellen geïnventariseerd, onder voorzitterschap van Xplore Group en gastheerschap van Mirakl. Extern onderzoek naar honderd marktplaatsen leert dat ze zijn te categoriseren op basis van drie hoofdvragen:

  1. Wat is de waardecreatie?
  2. Hoe wordt de waarde geleverd?
  3. Wat is het verdienmodel?

Binnen deze dimensies zijn er verschillende businessmodelattributen en specifi caties te onderscheiden. In de bluepaper van de experts is te zien hoe Vinted, een c2c-marktplaats in tweedehands kleding en kunstveilingsite Catawiki (b2c) zich op al deze punten tot elkaar verhouden. Ze gebruiken andere bouwstenen om als marktplaats succesvol te zijn.

Inkomstenstromen vormen slechts één van de businessmodelattributen. De experts gaan in de bluepaper nader in op vier veel voorkomende: commissies, advertenties, services en abonnementen. En ze hebben een overzicht gemaakt van alle omzet- en kostengerelateerde aandachtspunten, dat als checklist is te gebruiken. Zo bepaal je welk model past.

Download gratis de bluepaper