Twinkle | Digital Commerce

Winparts sleutelt aan internationale groei

2021-11-05
1000562
  • [interview]
  • 4:08

Webshop in auto-onderdelen Winparts wist begin deze zomer AAG te overtuigen van zijn meerwaarde voor de groep. Onder de Alliance Automotive Group, grootmacht in de markt van auto-onderdelen, kan het bedrijf uit het Groningse Winneweer uitgroeien tot een Europese speler van formaat. ‘We hebben nu meer en betere middelen om op te schalen.’

Internationaal groeien, dat is dus de wens van Winparts. De oprichters, de gebroeders Van Essen, lieten bij de overname al weten dat Winparts toe is aan een volgende, internationale stap. Naar aanleiding van de overname door AAG én vanuit nieuwsgierigheid naar die internationale vervolgstappen sprak Twinkle met marketingdirecteur Pascal Imbos, volgens wie Winparts momenteel druk bezig is met het koppelen van beide bedrijven. ‘Winparts krijgt er door AAG enorme inkooppower bij. De producten die ook in het assortiment zitten van AAG gaan we nu lokaal sourcen bij het distributiecentrum in Ede. Daardoor verbetert de marge en de levertijd.’

Maar Winparts profiteert door de overname niet alleen van betere inkoop, vervolgt Imbos. AAG beschikt namelijk over meerdere distributiecentra in verschillende Europese landen. Daar spint Winparts garen bij, omdat het nu met de producten veel dichter op de klant zit. ‘Door deze lokale voorraad te koppelen kan onze levertijd met drie à vier dagen verbeteren. Daarnaast worden de verzendkosten lager, waardoor we een betere prijspropositie kunnen hanteren. Dit zal ervoor zorgen dat we in het buitenland dezelfde succesformule kunnen uitrollen als in Nederland.’

B2b versus b2c

Ondanks de vele schaalvoordelen is er nog wel een groot verschil tussen de bedrijven. Winparts blijft onder dezelfde naam actief, en dat is niet voor niets. AAG is namelijk vooral actief op de zakelijke markt, terwijl Winparts de particuliere markt bedient. Imbos: ‘Er is voorlopig geen plan om de b2b- en b2c-markt bij elkaar te brengen. We willen namelijk een andere formule neerzetten dan in de traditionele markt. Bij Winparts draait het helemaal om selfservice tools. De zakelijke klanten die worden bediend door AAG krijgen dagelijks meerdere leveringen en een onderdeel wordt dezelfde dag geleverd. Alles is erop gericht om de auto die op de brug in de garage staat dezelfde dag te repareren. Dat mag wat kosten; het is een heel andere kostenstructuur dan online, waar men veel meer prijs- en merkbewust is. Een particulier wil een specifiek merk, soms beter dan het origineel, dat zelf bestellen en laten bezorgen zoals het hem uitkomt en tegen een zo’n laag mogelijke prijs. Daarom investeert Winparts met name in veel selfservice tools en hebben we geen fysieke winkels om de kosten laag te houden.’

Pure player

Imbos vervolgt: ‘Wij vinden dat, als mensen de behoefte hebben aan advies, onze website nog niet gestroomlijnd en duidelijk genoeg is. Door zuiver online te blijven houden we focus op de digitale gebruikservaring.’ Toch komt het bedrijf consumenten die niet elke dag met een moersleutel in de garage staan tegemoet met een partnernetwerk aan garages, vervolgt de marketingdirecteur: ‘Klanten kunnen de producten die ze bij ons hebben besteld laten afleveren bij iemand uit ons montagepartnernetwerk. Die partner monteert dan de producten voor de klant. Op dit moment moet de klant de prijs voor die montage nog zelf afstemmen met het desbetreffende bedrijf, maar in de toekomst willen we dit in de site gaan integreren.’

Wat producten betreft bevindt Winparts zich in een echte niche. Toch wist het bedrijf de afgelopen jaren flinke groei te boeken, en de vooruitzichten (‘We verwachten een verdrievoudiging van onze omzet in 2025’) zijn veelbelovend. Dat komt volgens Imbos omdat de doelgroep waarschijnlijk breder is dan je zou verwachten. ‘Het mooie is dat het gemiddelde huishouden in Nederland 1,04 auto’s heeft. In totaal rijden hier 8,8 miljoen auto’s. Dit zijn dus allemaal potentiële klanten. Wij verkopen namelijk niet alleen technische onderdelen, maar je kunt ook bij ons terecht voor je ijskrabbertje, motorolie, fles autoshampoo of de fietsendrager en dakkoffer voor je vakantie.’

Buitenland

Daarnaast is de kans groot dat áls je binnenkort op vakantie gaat naar het buitenland, je dan ook nog in dat land gewoon bij Winparts onderdelen kunt bestellen. Het bedrijf ziet namelijk grote groeikansen in het buitenland. De afgelopen jaren werden al shops geopend in Zweden, Frankrijk en Engeland, daarnaast heeft Winparts een Europese website. De Engelse webshop werd gelanceerd in een periode van enorme onzekerheid rondom de Brexit. ‘Maar in Engeland zijn ze erg autogek’, weet Imbos. ‘Het percentage particulier autobezit is hoog en men sleutelt ook veel meer zelf aan de auto dan bijvoorbeeld in Nederland. Een jaar na livegang in Engeland hebben we wegens de Brexit besloten om de site om te buigen naar Winparts.ie. De Ierse website is internationaal gezien de grootste voor ons. Op dit momenteel komt ongeveer 20 procent van onze omzet uit het buitenland.’

Het is dan ook niet vreemd dan Winparts de komende jaren nog meer landen aan het internationale portfolio wil toevoegen, besluit de marketingdirecteur: ‘Het plan is de landen in onze directe omgeving te veroveren en vervolgens te lanceren in Spanje, Italië en Oostenrijk. Maar we gaan ons eerst focussen op Frankrijk en Duitsland. Die markten zijn voor ons zes keer zo groot als de Nederlandse.’

Quick Bites
- Winparts werd in 2004 opgericht door de broers Ari en Meinard van Essen
- Het bedrijf is gevestigd in het Groningse Winneweer
- Winparts staat voor Win (Winneweer) en Parts (onderdelen)