Twinkle | Digital Commerce

Fietsuniek.nl focust op service

2021-11-26
1000562
  • [interview]
  • 4:10

Na een jaar afwezigheid is de naam Fietsuniek.nl terug in het e-commercelandschap. De shop ging in 2019 failliet, maar ondernemer Peter-Paul Kester besloot de online activiteiten vorig jaar over te nemen. Inmiddels is het platform gereed en wil Fietsuniek.nl de online fietsenmarkt veroveren, met service als belangrijkste speerpunt.

Peter-Paul Kester is zelf al jaren actief in de uitzendbranche met zijn bedrijf P&M Jobs. Waarom dan een webshop beginnen? ‘Retail is onderdeel van de markt waarin wij actief zijn. Er zijn veel overeenkomsten tussen de uitzendbranche en de e-commercesector. Zo is uitzenden een heel competitieve markt met relatief lage marges. De werkprocessen zijn veelal hetzelfde en je hebt te maken met hetzelfde type mensen die het uitvoeren. Webbouwers, customer service medewerkers, dat is min of meer vergelijkbaar met een intercedent. Daar komt bij: wij zitten in Bleiswijk, mijn buren zijn Dirk van den Broek en Albert Heijn. Ik zie elke maand meer thuisbezorgbusjes voorbijkomen. Dus e-commerce wordt steeds populairder.’ Maar waarom dan de fietsenbranche? Kester: ‘Wij kochten voor onze medewerkers weleens fietsen rechtstreeks in bij een leverancier en via hem kwamen we bij Fietsuniek.nl uit. Toen dacht ik: misschien is dit wel interessant voor ons.’

Het verschil maken

Tot zover de aanleidingen voor Kester om Fietsuniek.nl nieuw leven in te blazen. Juist die benadering vanuit de uitzendbranche is volgens hem goud waard voor het nieuwe Fietsuniek.nl, dat met de focus op service het verschil wil maken. ‘Wij werken samen met FietsNED, bezorging gaat via hen en zij zorgen ervoor dat de fiets afgesteld en compleet bij de klant staat. Ik denk dat heel de service rondom de fiets verandert. Je gaat niet meer naar de fietsenmaker. Dat gebeurt aan huis. Een groot gedeelte van de consumenten gaat de fiets online kopen en hoeft daarvoor niet meer naar een fietsenzaak. Ik vergelijk het met een Tesla-dealer: dat aankoopproces is fantastisch. De showroom is geen autozaak maar een koffiebar met gastheren en -vrouwen. Het proefritje is ondergeschikt geworden. Daarnaast: in een webshop is de keuze altijd veel groter. De winkel is afhankelijk van voorraad. Online kun je alles uitkiezen: de kleuren, de maten, de accessoires.’

Fietsuniek.nl heeft dus gekozen voor een partner in de bezorging en assemblage van fietsen. Juist dat is een belangrijk wapen in het doel van de shop om de beste service aan te kunnen bieden: ‘Door onze overeenkomst met FietsNED kunnen we een relatie aangaan met de klant voor lange termijn, inclusief onderhoud en reparaties’, vervolgt Kester. ‘Een fiets heeft een relatief lange levensduur. Dat hele traject moet je met elkaar door. Het is ook een benadering die we ons kunnen permitteren. Ik ben uitzender, dat is mijn vak en dagelijkse bezigheid. Daarom vond ik het juist zo interessant om erin te stappen.’

We willen rustig groeien, het hoeft niet volgend jaar af te zijn

Omnichannel in aantocht

Ondanks de online benadering wil het bedrijf in de – nabije – toekomst wel fysieke winkels gaan openen. Bij het verschijnen van dit interview is waarschijnlijk de eerste shop al toegankelijk. En Kester is van plan om meer winkels te gaan openen, als aanvullend kanaal: ‘Het wordt echt een stop & shop. We blijven daarbij vanuit de webshop werken en je kunt bijvoorbeeld vooraf proefritten aanvragen. Er liggen momenteel ook opdrachten om locaties te zoeken voor winkels. Het kan zijn dat we één winkel per jaar openen, maar dat kunnen er ook drie zijn, dat weten we nog niet. We richten ons daarbij op de overname van bestaande winkels, vooralsnog in de Randstad. We willen rustig groeien, het hoeft niet volgend jaar af te zijn.’

Kester ziet veel kansen in de online fietsbranche omdat zowel de consument als de fiets is veranderd. ‘Door corona zijn de processen versneld. Mensen zijn druk met hun werk en als ze bijvoorbeeld op zaterdagmiddag een kinderfiets moeten kopen omdat er iemand jarig is, dan hebben ze daar geen zin meer in. Hoeveel tijd ben je wel niet kwijt in een fietsenwinkel? In een webshop heb je alles binnen handbereik. Daarnaast begint de fiets als product door elektrificering te veranderen: fietsen waren vroeger lichter, door nieuwe techniek zijn ze nu veel zwaarder en niet meer makkelijk even bij de reparateur te brengen.’

Voorlopig richt Fietsuniek.nl zich op het verder uitbouwen van het platform. Daarbij wordt met name ingezet op data en AI. Zo wil Kester onder meer dat klanten een gerichter aanbod te zien krijgen. Verder vooruit durft en wil hij nog niet kijken. Plannen voor uitbreiding naar het buitenland zijn er bijvoorbeeld nog niet, maar worden ook niet uitgesloten. ‘Dat moet dan wel in samenwerking met een partner als FietsNED’, aldus Kester. ‘Het zou mooi zijn als we over vijf jaar één van de drie keuzes zijn voor klanten als ze een zoektocht starten naar een nieuwe fiets. De stip aan de horizon is dat klanten blij met ons zijn, het fietsje moet plezier uitstralen.’

Over Fietsuniek.nl
Halverwege 2019 werd bekend dat FietsUniek onder de vorige eigenaar en oprichter Edwin de Jong failliet was gegaan. Naast een webshop beschikte het bedrijf ook over een experience store. In september 2021 werd duidelijk dat ondernemer Peter-Paul Kester de online activiteiten van het bedrijf uit het faillissement had overgenomen. In de nieuwe shop kunnen klanten – naast de gebruikelijke betaalmethoden – ook ervoor kiezen om achteraf of in termijnen te betalen. Bestellingen vanaf 40 euro worden gratis thuisbezorgd.