Twinkle | Digital Commerce

Van hagelschieten naar voltreffers: laat de data het werk doen in je marketing

2021-10-22
1000562
  • [branded content]
  • 2:18

Op Shopping Day in DeFabrique deelde Jan-Bart Bij de Vaate, marketing manager bij PostNL Data Solutions, waardevolle inzichten in het gebruik van data bij e-commerce. ‘Wat kun je met data als je nu geen statistisch wonder of data-scientist bent? Begin en je komt vanzelf tot een plan.’

De divisie Data Solutions van PostNL heeft als missie om met data uit de infrastructuur en het logistieke netwerk proposities te maken waarmee klanten worden geholpen om succesvol te zijn binnen e-commerce. Dat doet het bedrijf door het CRM van klanten te verrijken op basis van adresgegevens. Bij De Vaate: ‘Je kunt losse kenmerken zien, zoals: heeft dit adres een tuin? Maar we bieden ook een complete segmentatie van klantkenmerken op basis van postcodegebied. Elke klant in je CRM verdelen we onder in 59 types persona. Ik val zelf bijvoorbeeld in de categorie “plannen en rennen”: tussen de 30 en 55 jaar, in loondienst, hoger opgeleid, samenwonend, met kinderen.’ Waarom dat handig is? Zo kan bijvoorbeeld de webshop die voedingssupplementen verkoopt gericht aanbiedingen doen aan jonge ouders om meer Vitamine-D druppels te verkopen.

Het gaat erom het juiste stukje data te vinden waarmee je jouw doelgroep bereikt. Bij De Vaate noemt het bedrijf Paragon Intel, dat op het idee kwam om over de hele wereld ontvangers te installeren om vliegtuiginformatie op te halen. Op die manier weten zij precies welk vliegtuig wáár vliegt. En belangrijker: waar ze stil staan. ‘Stel, je ziet dat de privéjets van twee beursgenoteerde bedrijven naast elkaar staan. En dat gebeurt meerdere keren in korte tijd. Dan kun je er vergif op innemen dat daar iets gaat gebeuren, een fusie of acquisitie. Als je dat weet, dan weet je waar je je geld moet inzetten.’

Bij data marketing gaat het erom dat je jouw eigen flight tail numbers weet te vinden, aldus Bij De Vaate. ‘Die flight tail numbers zijn voor mij een symbool geworden voor dat éne stukje data, waarmee je – als je het weet te bemachtigen – jouw business kan laten exploderen. Dat is niet per se ingewikkeld. Zet een bak koffie, ga met je team zitten, pak een leeg vel papier en ga schrijven. Welk unieke stukje data is voor jou relevant?’

Bij De Vaate sluit af met drie takeaways. ‘Eén: Alles is data, de wereld is één grote digital footprint. Twee: Zoek een strategie om daar jouw voordeel mee te doen. No worries, begin, want al doende kom je tot een plan. En drie: Laat je niet weerhouden omdat je geen data scientist bent. Sluit je aan bij de juiste bronnen. Er zijn genoeg partijen die dat voor je kunnen doen, waaronder PostNL.’

Presentatie terugkijken
Wil je de gehele presentatie terugkijken? Kijk op de website van Shopping Today of download het direct.