Nederlandse webwinkels blijven goed verkopen: hun omzet lag 12,6 procent hoger dan in juli 2020. De gehele detailhandel zette in die maand 3,4 procent meer om.
Dat blijkt uit de laatste detailhandelcijfers van het CBS. De omzet van de non-foodsector groeide in juli ten opzichte van juli 2020 met 3,3 procent, terwijl de omzet van de foodsector juist met 1,2 procent kromp. Met name online werd veel verkocht. Gemiddeld lag de online omzet van de detailhandel 11,1 procent hoger. Bij webwinkels lag die groei op 12,6 procent; de online omzet van multi-channelers groeide iets minder sterk, met 9 procent. Dat is opvallend: tot vorig kwartaal was de groei die multi-channelers doormaakten telkens een stuk hoger.
Ontwikkeling van omzetgroei
De stijgende lijn van online verkopen zwakt overigens wel iets af. In mei en juni lag de omzetgroei van webwinkels op ruim 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het eerste kwartaal van dit jaar was dat zelfs 58,8 procent, maar dat is vanwege de vergelijking met pre-corona.
Met name kledingwinkels en winkels in schoenen en lederwaren blijven goed lopen. Zij zagen voor de vijfde maand achtereen de omzet stijgen ten opzichte van een jaar eerder. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels was bovendien hoger dan in juli 2019 - twee jaar eerder. Ook de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, drogisterijen en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren was hoger dan een en twee jaar eerder. Winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in recreatieartikelen hebben minder omgezet dan in juli 2020, maar meer dan in juli 2019.
Natuurlijk is de omzet van webwinkels gegroeid, weet je hoeveel webwinkels er wel niet bij gekomen zijn. Denk dat de omzet bij veel individuele webshops helemaal niet gegroeid is. Het verhaal geeft een vertekend beeld