Twinkle | Digital Commerce

Bol.com groeit kwart in tweede kwart

2021-08-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:19

Platform bol.com zag het handelsvolume in het tweede kwartaal van 2021 met 24,2 procent toenemen. Een jaar geleden was die groei nog 65,4 procent.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Ahold Delhaize. In dat kwartaal kwamen er zo’n 2.000 nieuwe verkooppartners bij op het platform, dat inmiddels ruimte biedt aan zo’n 47.000 partners. Het handelsvolume van diezelfde partners steeg met 26 procent iets harder dan de groei van het totale platform, dus de partners en de eigen verkoop.

In totaal was de online divisie van Ahold Delhaize in Europa – waar bol.com en de online shops van Albert Heijn, Gall & Gall en Etos onder vallen – goed voor een totale handelsvolume van 1,693 miljard euro. Het gros daarvan komt van bol.com en Albert Heijn. Vorig jaar kwam dit bedrag nog neer op 1,334 miljard euro. Een groei dus van 27 procent.

Ceo Frans Muller: ‘Onze investeringen in onze online propositie betalen zich uit. In het tweede kwartaal bleef de online verkoop groeien, bovenop het zeer robuuste groeiprofiel van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Tijdens dit kwartaal hebben we 86 nieuwe click-and-collect-locaties in de VS toegevoegd, AH Compact (bezorgdienst voor kleinere huishoudens) verder uitgebreid naar nieuwe markten en de thuisbezorgingsgraad van Albert Heijn in Vlaanderen in België verdubbeld.’

De totale groepsomzet van Ahold Delhaize komt neer op 18,6 miljard euro, een toename van 3 procent. Onder de streep blijft daar 540 miljoen euro van over. Voor het gehele boekjaar 2021 stelt Ahold Delhaize de prognose iets naar boven bij. Zo verwacht het concern dat de winstmarge iets hoger uitvalt dat eerder werd verwacht.