Twinkle | Digital Commerce

Bol.com geeft verkopers meer regie over productpresentatie

2021-08-27
1000561
  • [nieuws]
  • 1:27

Merkeigenaren en officiële distributeurs krijgen bij Bol.com voortaan meer regie over de productinformatie die bij merkartikelen wordt getoond. Hiermee garandeert het platform dat producten - ook door resellers – overal op dezelfde manier worden uitgelicht.

Op marketplaces als Bol.com zijn veel verkopers actief. In de laatste platformmonitor van de Nederlandse online gigant stond de teller op 46.000 verkooppartners. Voorheen konden die de informatie van producten die ze verkopen zelf aanpassen, waardoor één product binnen Bol.com zomaar door andere verkopers op verschillende manieren werd aangeboden – in sommige gevallen ook met onjuiste informatie. Met merkregistratie pakt Bol.com dat probleem aan. Bol.com heeft de merkregistratie deze zomer na een testperiode gelanceerd. Op dit moment zijn alleen de productbeschrijving, -titel en -specificaties beschermd. In de toekomst zal dit ook voor productafbeeldingen gelden.

Merkbescherming bij de concurrent

Deze vorm van merkbescherming is niet nieuw op online verkoopplatformen. Amazon geeft merken al veel langer deze mogelijkheid, met Amazon Brand Registry. Daarmee worden volgens Amazon momenteel wereldwijd al meer dan 500.000 merken beschermd. 6 miljoen accounts van aanbieders van namaakproducten werden stopgezet voordat ze een enkele productvermelding publiceerden en meer dan 10 miljard vermoedelijke frauduleuze productvermeldingen werden geblokkeerd voordat ze in de store konden worden gepubliceerd.

Voor- en nadelen

Bescherming van productinformatie heeft zijn voordelen, maar er zitten enkele haken en ogen aan, zo laat Bol.com weten op een informatiepagina. ‘Houd er rekening mee dat productinformatie die je ooit voor jouw merkartikelen hebt aangeleverd – dus ook productinformatie die niet getoond wordt – automatisch met terugwerkende kracht op de website komt te staan. Deze bescherming van productinformatie geldt voor al jouw merkartikelen. Dus ook voor artikelen die je zelf misschien niet meer verkoopt, maar andere verkopers wel.’