Twinkle | Digital Commerce

Ruim 20 jaar strategische ervaring in e-commerce

2021-07-29
1120630
  • [interview]
  • 2:22

Ze draait al meer dan 20 jaar mee in de e-commercesector en heeft bij verschillende bedrijven proposities gelanceerd en markten opengebroken. We spreken met Anne Fréderique Biewinga, Group Product Director bij CarNext; winnaar van de Shopping Awards 2021 in de categorie ‘auto’, betrokken bij ShoppingTomorrow en lid van Thuiswinkel.org.

Kun je iets vertellen over je rol bij CarNext en de link die je hebt met Thuiswinkel.org?

“Ik ben verantwoordelijk voor de internationale omnichannel verkoop van onze producten in de breedste zin van het woord en alles wat verder bij een auto hoort, zoals verzekeringen en onderhoudspakketten. Daarnaast ontferm ik me over het uitrollen van producten zoals een payment service provider.”

“Kijkend naar de customer journey om online een auto te kopen zie je dat de consument dit spannend vindt, zeker naarmate men minder frequent online shopt. Omdat het Thuiswinkel Waarborg-logo vertrouwen uitstraalt zijn we lid geworden. Maar ook vanwege de digitale transformatie van onze organisatie; hier bieden e-Academy en ShoppingTomorrow veel kansen.”

In welk opzicht ben je betrokken bij Shopping Tomorrow?

“Ik ben betrokken bij de expertgroep ‘Delivering AI For Business Value’. Ik vind het belangrijk en erg leuk om te vertellen over mijn ervaring binnen e-commerce en kennis te delen over de drie verschillende fasen van het adoptieproces vanuit de consument.”

Je werkt ruim 20 jaar in de sector, welke ontwikkelingen heb je in deze periode meegemaakt?

“Vanwege het coronavirus heeft de consumentenacceptatie richting online verkoop echt een groeispurt genomen. Landen en markten die wat later in de adoptiecurve zitten, zoals automotive, hebben hier zeker ook baat bij gehad. Daarnaast is er een enorme ontwikkeling op gebied van tech, er is nu veel meer mogelijk.”

Waarom ben je nooit naar een andere sector gegaan?“

Terugkijkend naar mijn loopbaan ben ik altijd bezig geweest om te kijken waar mensen blij van worden. Snel impact maken voor de consument en retail waar ruimte is voor groei en ondernemerschap zijn voor mij erg belangrijk. Dit heb ik altijd kunnen vinden binnen deze sector.”

Waarom ben je aangesloten bij SER Topvrouwen?

“De ontwikkeling naar meer vrouwelijk leiderschap gaat niet snel genoeg. Er is daarnaast nu ook momentum richting - en meer ruimte voor variatie in communicatiestijl binnen leiderschap.”

Waar ben je het meest trots op in je loopbaan?

“Ik heb veel mooie proposities mogen lanceren welke nog elke dag (online of offline) zichtbaar zijn voor de consument. Daarnaast heb ik altijd veel plezier gehad in mijn werk, mede door de samenwerking met leuke, inspirerende en slimme mensen en het optimaal benutten van diversiteit binnen een team.” Welke eigenschappen moet je hebben om 20 jaar hoog mee te draaien in e-commerce? “Je moet weerbaar zijn, goed om kunnen gaan met onzekerheid en nieuwe kansen zien. Daarnaast moet je het leuk vinden om met data te werken en te experimenteren.” “Waar je ook werkt, het is heel belangrijk om te bepalen wat je wilt bereiken. Voor jezelf en uiteraard voor de klant, waarbij je een totale propositie aandraagt in plaats van alleen een product. Kijk in welke fase de organisatie zit en waar aandacht aan gegeven moet worden. Ga voor je einddoel en geniet vooral van de reis ernaartoe!”