Twinkle | Digital Commerce

Online omzet Jumbo groeit met ruim 50 procent

2021-07-20
1000562
  • [nieuws]
  • 1:24

Supermarktketen Jumbo zag de online omzet in het eerste halfjaar van 2021 met 50 procent groeien ten opzichte van het eerste halfjaar van 2020. De volledige omzet groeide met 268 miljoen euro naar 5,36 miljard euro.

Dat is in lijn met de doelstelling om dit jaar voor het eerst boven de 10 miljard euro uit te komen. De omzetgroei voor online komt volgens Jumbo mede door aanhoudende investeringen in e-fulfilmentcenters en bezorghubs. Daarnaast ziet het bedrijf dat de winkels en het online kanaal een versterkend effect op elkaar hebben. Jumbo heeft inmiddels 12 bezorghubs in of nabij de grote steden, voor het einde van het jaar worden er nog eens vier geopend.

Investeringen

De investeringen in het online platform en thuisbezorging worden dan ook verder opgevoerd. Frits van Eerd, ceo van Jumbo, laat in een persbericht weten: ‘Volledige focus op de klant is nu belangrijker dan ooit. Er is volop dynamiek in de markt, met nieuwe concurrenten en toenemende prijsdruk vanwege schaarste aan grondstoffen. Daarom moet je kritisch naar je businessmodel blijven kijken en indien nodig aanpassingen doorvoeren.’

Zakelijke markt

Ook zakelijke klanten bestellen vaker online en Jumbo ziet het b2b-segment als een groeimarkt. Daarom sloot het bedrijf onlangs een inkoopsamenwerking met groothandelsbedrijf Makro. Eind 2019 betrad de supermarkt daarnaast de Belgische markt, inmiddels zijn er 11 Belgische vestigingen en de ambitie is om binnen vijf jaar door te groeien naar 100 winkels.

Restaurantformule La Place, dat ook onderdeel is van de Jumbo Food Group, heeft een minder goed halfjaar achter de rug. De omzet viel terug naar 13 miljoen, mede door de noodgedwongen sluiting van begin dit jaar.